default_mobilelogo

Biblioteka Poleca

Wydawnictwo Zakamarki zaprasza do udziału w Konkursie

Ja na urodzinach Pippi

Z okazji 75 urodzin Pippi Pończoszanki zapraszamy dzieci w wieku 5-12 lat do udziału w konkursie na krótkometrażowy komiks!

Kredki, ołówki, farby w dłoń – macie czas do końca czerwca. Oczywiście są nagrody!



 


Czy jest wśród Was ktoś, kto nie zna Pippi Pończoszanki?

Rudowłosej dziewczynki ze sterczącymi warkoczykami, z piegami na twarzy, w połatanej kolorowej sukience i za dużych butach, mieszkającej w Willi Śmiesznotce? Której atutami są empatia, radość, wielka siła i odwaga? Której towarzyszą koń, małpka oraz przyjaciele Tommy i Annika?

Wyobraźcie sobie, że przygody Pippi znane są dzieciom już od 75 lat!

Przez ten czas piegowatą bohaterkę poznali i polubili czytelnicy z ponad 60 krajów na całym świecie!

Zakamarki od 2007 roku wydają książki obrazkowe Astrid Lindgren. Opublikowaliśmy dotąd 28 tytułów tej autorki, w tym 7 książek o Pippi – większość z ilustracjami Ingrid Vang Nyman (z wyjątkiem jednej z fotosami z filmu).

         

Z okazji 75 urodzin Pippi Pończoszanki zapraszamy Was do udziału w konkursie!

Konkurs nawiązuje do naszej niedawnej premiery – trzeciego tomu komiksów z przygodami Pippi.
Waszym zadaniem będzie stworzenie minikomiksu na temat:

Ja na urodzinach Pippi

Narysujcie komiks na jedną stronę, a w nim co najmniej dwie zabawy, w które chcielibyście pobawić się z Pippi na jej urodzinach. Liczymy na Waszą fantazję i kreatywność!

Co to jest komiks? Dla przypomnienia: jest to historia obrazkowa rozrysowana w kadrach, z charakterystycznymi dymkami zawierającymi tekst. Jeśli nie potraficie pisać albo nie chcecie, żeby Wasze postacie coś mówiły – nie musicie umieszczać dymków.

Przed przystąpieniem do działania zachęcamy, abyście zajrzeli do książek o Pippi, zwłaszcza do komiksów. Przypomnijcie sobie jej przygody i bujną wyobraźnię i niech zainspirują Was one do wymyślenia nowych szalonych, radosnych, zwariowanych zabaw na miarę pomysłów Pippi.

Na Wasze prace czekamy do 30 czerwca 2020.

Najciekawsze komiksy nagrodzimy – dla zwycięzców mamy książki, zakładki, pocztówki i pomarańczowe torby z Zakamarków, a także roczną prenumeratę czasopisma „Kosmos dla dziewczynek”.


Uwaga – przed przystąpieniem do konkursu koniecznie przeczytajcie regulamin!



opracowała Alicja Skoczylas
 na podstawie https://www.zakamarki.pl/index.php/

Dla wszystkich dzieci wielu radości, miłości, niech każdy dzień będzie dla Was radosną, miłą niespodzianką i czasem pełnym uśmiechu.

 

 

 

Do obejrzenia:

 

Galeria        Film

„Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu, być ciągle czymś zajętym i domagać się – ze wszystkich sił – tego, czego pragnie.” [Paulo Coelho]

 Życzenia

Kochane Dzieciaki,

dziś bardzo szczególny dzień – Wasz dzień – DZIEŃ DZIECKA.

W związku z tym chciałabym z całego serca przede wszystkim podziękować Wam bardzo serdecznie:

  • za każdy Wasz uśmiech,
  • za każde dzień dobry,
  • za każde dziękuję,
  • za każde przepraszam,
  • za każde zadawane pytania, które choć często trudne, pozwalały szukać wraz z Wami odpowiedzi i rozwiązań,
  • za Wasze ciepłe dłonie,
  • za przepiękne laurki,
  • za wyruszające występy,
  • za każde rozczulające „nasza pani DEREKTOR”J
  • za to, że jesteście.

Wierzę w to, że każde dziecko jest wyjątkowe, że jak powiedział Phil Bosmans, flamandzki pisarz i misjonarz: „Dziecko jest chodzącym cudem, jedynym, wyjątkowym i niezastąpionym”.

Życzę Wam, w dniu Waszego święta:

  • abyście zawsze byli uśmiechnięci,
  • żebyście spotykali na swojej drodze tylko przyjaznych ludzi, którzy wyciągną w Waszą stronę pomocną dłoń, obdarzą szczerym uśmiechem i słowem, które uskrzydli,
  • żebyście mogli spełniać swoje marzenia, choćby dla innych było one nierealne,
  • żeby zawsze świeciło dla Was słońce,
  • żeby zawsze była w Was chęć odkrywania, zadawania pytać, poszukiwania odpowiedzi,
  • żebyście mieli miliony powodów do szczerego uśmiechu,
  • żebyście mogli być DZIEĆMI jak najdłużej.

Dziękuję też za każdy dzień spędzony z Wami. Dzięki Wam jestem, bo: „Oddech dzieci śpieszących do (…) <przedszkola> podtrzymuje świat” [Talmud]

W trudach, ale z radością przejmuję od Waszych rodziców pewnego rodzaju odpowiedzialność za Was i jako „rodzic” <zawsze muszę mieć skrzydła wystarczająco duże, aby otoczyć nimi dzieci i osłonić je przed krzywdą czy bólem. To figuruje w (…) kontrakcie z Bogiem, kiedy (…) biorę na siebie odpowiedzialność za (…) Wasze życie” [Jonathan Carroll]

 

 

Z życzeniami M. Wlaźlak – Szał – dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini

 

 

„Dzieci są nadzieją, która rozkwita wciąż na nowo, projektem, który nieustannie się urzeczywistnia, przyszłością, która pozostaje zawsze otwarta”. Jan Paweł II    

  

Kochane Dzieci! Życzymy Wam dużo zdrówka, radości i beztroskiej wesołej zabawy.

Wspaniałego dnia!

 

Dyrekcja i cały Zespół Publicznego Przedszkola w Miękini   

 

  

View the embedded image gallery online at:
http://www.przedszkole.miekinia.pl/?start=32#sigProId68de8cdab3
         

                                                              

26 maja to wyjątkowy dzień, święto Mamy. Wszystkim wspaniałym Mamom składamy najserdeczniejsze życzenia; zdrowia, radości i uśmiechu każdego dnia. Dziękujemy Wam za troskę, cierpliwość, za to, że jesteście!

Nasze Przedszkolaki przygotowały niespodzianki –zapraszamy do galerii.

 

View the embedded image gallery online at:
http://www.przedszkole.miekinia.pl/?start=32#sigProId155b9fc874

   

Najwspanialszym Mamusiom!!!

 

„Ona mi pierwsza pokazała księżyc i pierwszy śnieg na świerkach, i pierwszy deszcz, byłem wtedy mały, jak muszelka” – pisał peta.

Ona potrafiła  stworzyć wiele dobra, piękna i nigdy nie tracić nadziei, nawet w najgorszych, trudnych sytuacjach – mówił polityk

Ona – Mama! Najpiękniejsze słowo świata, brzmiące we wszystkich językach równie czule i bezpiecznie.

Wciąż szukamy słów, które wyrażą naszą wdzięczność. Dzień Matki jest wspaniałą okazją do podarowania Mamie oprócz pięknego bukietu kwiatów, pełnego wdzięczności słowa: „dziękuję”.

W tym dniu pamiętamy, w sposób wyjątkowy, o wszystkich Mamach  i przesyłamy im całą moc uśmiechów, radości oraz naszej miłości. Bądźcie zdrowe, szczęśliwe i zawsze zadowolone ze swoich dzieci. Niech radość i szczęście z Dnia Matki trwa dla Was przez cały rok!

W galerii dla wszystkich wspaniałych Mam  bukiety kwiatów od wdzięcznych Dzieci (przedszkolnych i szkolnych)

 

Galeria     Film

 Od dnia 25 maja 2020r. wznowiliśmy zajęcia stacjonarne w przedszkolu.

Przypominam, że, aby wyrazić chęć powrotu dziecka do przedszkola, muszą Państwo zapoznać się z procedurami, a następnie na trzy dni przed planowanym przyprowadzeniem dziecka do przedszkola złożyć/przesłać oświadczenie i zgodę wraz z zapisanymi godzinami pobytu  dziecka na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub przez e-dziennik (konto dyrekcji), lub złożyć w skrzynce podawczej znajdującej się w przedsionku szkoły (wejście od strony przedszkola).

Jest to związane z rozwiązaniami logistycznymi, zapewnieniem kadry i odpowiedniej opieki, a także wypełnieniem wytycznych GIS.

Informuję, że dzieci przyjmowane są do przedszkola pojedynczo przez pomoce nauczyciela, po wcześniejszym zmierzeniu temperatury. Są ubrane w fartuchy, rękawiczki i przyłbice lub maski  - zgodnie z wytycznymi GIS – o czym warto wcześniej powiedzieć dziecku.

Rodzice nie wchodzą do placówki.

Grupy przedszkolne są mieszane, co oznacza, że dzieci niekoniecznie spotkają się ze swoimi koleżankami i kolegami.

Sala, do której trafią dzieci, jest zgodnie z wytycznymi MEN - bez dywanu, leżaków, pluszaków i innych zabawek, które trudno zdezynfekować.

Osoby pracujące w przedszkolu, jak i dzieci, zgodnie z przywołanymi wytycznymi, muszą zachować dystans społeczny. Zabawy w przedszkolu muszą odbywać się z zachowaniem 1,5 m odległości między nimi. Przeważać zatem będzie zabawa indywidualna.

Przed wysłaniem dziecka do przedszkola Państwa rozmowa z nim jest niezbędna, aby uniknąć niemiłego zaskoczenia czy wręcz strachu u dziecka.

Proszę nie zapomnieć również o obuwiu zmiennym i rzeczach do przebrania. Szatnie są puste, zdezynfekowane, a rzeczy z szatni są do odebrania, po wcześniejszym umówieniu się i odebraniu w przedsionku szkoły (wejście od przedszkola).

Drogi Rodzicu, przygotuj dziecko na zmiany!

 

 Linki do dokumentów:

  Zgoda rodziców

  Oświadczenie

  Procedury organizacji pracy

 

Z wyrazami szacunku

  1. Wlaźlak – Szał – dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini
  2. Wantuch – wicedyrektor do spraw przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej

źródło:praca.pl

Informacja dotycząca pracy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Środzie Śląskiej

W związku z zadawanymi przez rodziców pytaniami dotyczącymi pracy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej pragnę poinformować, że Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w PZPO w Środzie Śląskiej od dnia 04.05.2020 r. wznowiła działalność stacjonarną specjalistów. Zgodnie z bieżącymi wytycznymi MEN prowadzona jest diagnoza dzieci i uczniów w celu wydania stosownych opinii i orzeczeń ważnych dla ich przyszłości edukacyjnej.

Czynności specjalistów, które nie muszą być realizowane w budynku poradni, są realizowane z wykorzystaniem metod i technik na odległość.

 

Wnioski o przebadanie dziecka można składać drogą mailową: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Wszystkie potrzebne wnioski i informacje znajdziecie Państwo  na stronie internetowej:

http://ppp.powiat-sredzki.pl

Godziny pracy SEKRETARIATU od poniedziałku do piątku 7:30 – 17:00, tel. 71 317 38 68

Adres: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna ul. Wrocławska 2, 55-300 Środa Śląska

 

Przyjmowane są tylko osoby zdrowe.

 

Skrót wytycznych dla Rodziców przygotowany przez PPP w Środzie Śl.:

  • Nie należy przyprowadzać na diagnozę i inne zajęcia w poradni dzieci z objawami choroby (podwyższoną temperaturą, katarem, kaszlem, chrypką, bólem gardła, wysypką, itd.) – dziecko z objawami chorobowymi nie będzie przyjmowane.
  • Nie należy przyprowadzać dziecka do poradni, jeśli w domu przebywa ktoś objęty kwarantanną lub w izolacji, albo wykazuje objawy chorobowe typu: katar, kaszel, podwyższona temperatura, ból gardła lub inne objawy grypopodobne. Wówczas wszyscy powinni pozostać w domu, skontaktować się telefonicznie z lekarzem lub służbami sanitarnymi.
  • Jeśli dziecko ukończyło 4 rok życia, powinno mieć indywidualną osłonę nosa i ust.
  • Przyprowadzając dziecko na badania, rodzicu zaopatrz je w długopis i ołówek.
  • Przed wejściem do poradni skontaktuj się telefonicznie z sekretariatem poradni i poinformuj o swoim przybyciu tel. 71/317 38 68. Diagnosta odbierze dziecko bezpośrednio od Rodzica i przejdzie z nim do gabinetu. Rodzic pozostanie na zewnątrz, aby minimalizować ilość osób w korytarzu poradni. Porozmawiaj wcześniej z dzieckiem i wytłumacz konieczność takiego postępowania, uprzedź je o tym, że taka sytuacja będzie miała miejsce. Małe dzieci (w wieku przedszkolnym) w wyjątkowych sytuacjach (np. trudności w kontakcie) będą mogły być badane w obecności Rodzica.
  • Rodzic do PP-P musi przyjść zaopatrzony w indywidualną osłonę nosa i ust oraz jednorazowe rękawiczki. Po zakończonym badaniu diagnosta skontaktuje się z rodzicem i poinformuje o konieczności odbioru dziecka (należy pamiętać o udostępnieniu aktualnego nr telefonu, pod którym rodzic będzie stale dostępny) oraz odprowadzi dziecko do wyjścia z poradni.
  • Omówienie wyników badań odbywać się będzie zdalnie (telefonicznie lub przez skype), po wcześniejszym ustaleniu terminu z diagnostą.
  • Załatwianie spraw należy uzgadniać telefonicznie z sekretariatem poradni lub z pracownikami za pośrednictwem sekretariatu (telefon wskazany wyżej) konieczność ograniczenia przebywania w placówce osób z zewnątrz w czasie epidemii COVID – 19.
  • Na poczekalni/korytarzu poradni nie powinno jednocześnie przebywać więcej jak 4 osoby (z zachowaniem bezpiecznej odległości 2 m).
  • Zachęcamy rodziców do zobaczenia z dzieckiem krótkiego materiału dotyczącego wizyty w PP-P, przygotowanego przez specjalistów z innej poradni:

https://biteable.com/watch/wizyta-w-poradni-2548172?fbclid=IwAR1KbEFPseY_IT-9IEChUIAhPfwOGzkJFii-3JG2cho6MV_EcYHpYKb_XeU

 

 

  1. Kosobudzka - pedagog

 

Tęsknimy!

 

Wszyscy bardzo tęsknimy za przedszkolem. Każdy chciałby już wrócić do normalności. Dzięki nowym technologiom możemy się zobaczyć, porozmawiać… To bardzo ważne, bo rozłąka jest choć odrobinę mniej odczuwalna. Wierzymy, że wkrótce wszyscy razem będziemy wypełniać uśmiechem całe nasze przedszkole!

Wyzwanie logopedyczne nr 3 dotyczyło sfery emocjonalnej –jakże ważnej podczas rozwoju mowy.

Dziękujemy za cudowne plakaty, które wykonała nasza kochana Biedronka: Lenka G. z Bratem J

 

Najbardziej tęsknię za… (wybrane wypowiedzi naszych Przedszkolaków):

 

„wszystkimi Paniami, za koleżankami, kolegami, za swoją salą, nawet za stolikami i krzesełkami…”

Ala K. „Biedronki”

 

„wszystkimi dziećmi z przedszkola, nie tylko za swoją grupą. Skonstruowałem pociąg z klocków, taki jakim często bawiłem się z kolegami, w wagonach są rysunki z imionami przyjaciół, których chcę bardzo zobaczyć i już nie mogę doczekać się wspólnej zabawy…”

Hubert S. „Chmurki”

 

„zabawą z kolegami, zabawkami, za ćwiczeniami, za zajęciami w-f oraz za piłką nożną i szachami”

Hubert W. „Stokrotki”

 

View the embedded image gallery online at:
http://www.przedszkole.miekinia.pl/?start=32#sigProId601ba0627f

 

Biblioteka poleca dla najmłodszych Wydawnictwo Dwie siostry

do Publicznego Przedszkola im. Orła Białego
w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Miękini

 

 

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19  (DZ.U. 2020 poz. 493, 530) publikujemy na stronie internetowej przedszkola listy dzieci zakwalifikowanych oraz niezakwalifikowanych do Publicznego Przedszkola im. Orła Białego w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Miękini.

 

LISTA KANDYDATÓW ZAKWALIFIKOWANYCH DO PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA IM. ORŁA BIAŁEGO W MIĘKINI

 

LISTA KANDYDATÓW NIEZAKWALIFIKOWANYCH DO PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA IM. ORŁA BIAŁEGO W MIĘKINI

Co się dzieje w naszym Przedszkolu podczas zdalnego nauczania???

Dzieje się bardzo dużo.....
Wychowawcy wszystkich grup, codziennie przygotowują dla przedszkolaków różnorodne zajęcia....
#Symbole Narodowe# Nasze zdrowie#Zwierzęta domowe i leśne#Kosmos#Segregacja śmieci#Zajęcia kulinarne#Ekologia#Symbole wiosenne#
i wiele, wiele innych.....


Przedszkolaki z pewnością nie mogą narzekać na nudę!

View the embedded image gallery online at:
http://www.przedszkole.miekinia.pl/?start=32#sigProIdfb7450c414

 

 

    

Bajkowisko-bajki dla dzieci

Kanał na You  Tube  z bezpłatnymi  audiobookami  dla dzieci

https://www.youtube.com/channel/UCfNFD9kA84WtfckM0O7ftUg/videos

 

Zagadka Żabińca –Franek Kulka

 

W sklepach spożywczych na krakowskim osiedlu dochodzi do serii tajemniczych kradzieży. Właściciele i pracownicy są zrozpaczeni i bezradni. Wytropieniem złodzieja postanawiają się zająć dziewczyny ze świeżo założonego klubu Kretesa. Czy im się uda?

https://virtualo.pl/ebook/zagadka-zabinca-i228155/

 

Tajemnica starego jeziora – B. J. Harald

Bohaterem powieści jest siedmioletni Kuba, przedszkolak, który po wakacjach rozpoczyna naukę w szkole. Akcja zaczyna się od przyjazdu Kuby na położoną w lesie działkę, na której mieszkają jego dziadkowie. Początkowo nie dzieje się nic niezwykłego – Kuba spędza czas na zabawach nad jeziorem, spotkaniach z rówieśnikami, wycieczkach z dziadkiem. Po pewnym czasie zaczynają przydarzać mu się tajemnicze wypadki: w oknach opuszczonej willi widzi ducha starej kobiety, na dzikim uroczysku znajduje dziwny kamień emitujący niezwykłe światło, natrafia na ślady życia „czarnoksiężnika”, którego przed wiekami spalono na stosie za kontakty z diabłem. Wydarzenia realne przeplatają się z fantastycznymi balansując na granicy jawy i snu, nie dając jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o to, co dzieje się naprawdę, a co jest wytworem dziecięcej wyobraźni. Finał wyjaśnia początkowo zagadkę, jednak nagły zwrot akcji stawia to wyjaśnienie pod znakiem zapytania

http://www.ebooks43.pl/ksiazka,72,tajemnica-starego-jeziora.htm

 

Elizjum -Mike A. Clearance

Elizium to wielowątkowa powieść z elementami fantasy. Znajdziecie w niej bohaterów obdarzonych niezwykłymi zdolnościami, mityczne stworzenia oraz starannie wykreowany świat. Jest to pierwszy tom trylogii zatytułowanej "Władcy Dusz". Jarmis Reggick, członek mrocznego bractwa, po raz kolejny zawodzi się na szkolonym przez siebie rekrucie. Na domiar złego w Velfare pojawia się ktoś, kto najwyraźniej zna jego ponurą przeszłość.

http://www.ebooks43.pl/ksiazka,55,elizium.htm

 

Bazylek daje sobie radę – Jacek Pałka

Ojcostwo jako przygoda i wyzwanie. Książka dowcipna i bezpretensjonalna. Inspirująca, bo udowadnia, że zwykłe, codzienne czynności mogą być pasjonujące. Odlotowa ale i mocno osadzona w realiach. Opowieść o męskiej przyjaźni autora i jego siedmioletniego syna. Ich relacje pokazane na tle codziennych zmagań dowodzą, że można się wspaniale bawić, wzajemnie się przy tym wychowując. Autor, specjalnie dla ebooks43.pl, dodał nowe, nigdzie dotąd nie publikowane rozdziały!

Czytając cykl książek o Bazylku (którego omawiana książka jest drugą, z trzech, częścią) mimo woli nasuwają się skojarzenia z cyklem opowiadań o Mikołajku Sempe i Gościnnego. Książki Jacka Pałki na pewno w niczym im nie ustępują.

http://www.ebooks43.pl/ksiazka,6,bazylek-daje-sobie-rade.htm

 

Gianca – Jacek łukawski

Porywająca opowieść znad morza chmur

Posłuchajcie Arka Olsona, który z dryfującej wśród chmur wyspy trafił na pokład latającego okrętu. Opowie wam, jak z chłystka zmienił się w powietrznego pirata, co burzom się nie kłania. Opowie o żaglach, które wypełnia wiatr, o prętach burzowych wysuniętych przez ambrazury i o ventusach, z którymi żeglują płanetnicy. Ale przede wszystkim opowie o swym wielkim marzeniu, aby zajrzeć pod dno powietrzne, którego przekroczyć nie sposób. Witajcie na pokładzie Gianki. Oprzyjcie się wygodnie o reling i nadstawcie uszu.

https://www.nexto.pl/ebooki/gianca_p124406.xml

 

Opracowała Alicja Skoczylas –

nauczyciel bibliotekarz

 

źródło:mjakmama24.pl

Każdy rodzic pragnie wychować swoje dziecko na porządnego, ambitnego i odpowiedzialnego człowieka. Jednak to, kim będzie w przyszłości nasza pociecha, w dużej mierze zależy od systemu wartości rodziców, rodzicielskiej postawy i naszych metod wychowawczych. Myślę, że nie ma rodzica, który nie zastanawiałby się co zrobić, gdy dziecko nie słucha, nie spełnia próśb, łamie ustalone zasady. Jak przemówić do dziecka, by więcej się tak nie zachowywało, jak mu wytłumaczyć, jaką karę zastosować? No właśnie, czy stosować kary?

W poszukiwaniu złotego środka.

Dzieciom oprócz rodzicielskiej miłości potrzebne są jasne i przejrzyste reguły dotyczące zachowania. Klarowna sytuacja dla dziecka, to konkretny przekaz rodzica na co się zgadza, a na co nie w zachowaniu swojej pociechy. Taka postawa mamy i taty zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa:

  • Kocham Cię i nie zgadzam się na to, co robisz.
  • Kocham Cię i nie zgadzam się na pewne zachowania.
  • Ciebie akceptuję bez zastrzeżeń, ale nie zamierzam akceptować nieodpowiedniego zachowania.

Działanie, które uczy dziecko, jak zadośćuczynić szkodzie i jak naprawić swoje postępowanie, to konsekwencja. To ona jest logicznym następstwem działania dziecka i jego naturalnym wynikiem. Pokazuje dziecku, że jeśli złamie wcześniej ustalone zasady, powinno być przygotowane, że wiąże się to z pewną ceną – należy ponieść konsekwencje swojego zachowania. Konsekwencje uczą związków przyczynowo-skutkowych, odpowiedzialności za swoje zachowanie i podejmowania decyzji. Z doświadczenia w pracy z dziećmi i z własnego rodzicielskiego podwórka wiem, że konsekwencja w wychowaniu daje lepsze rezultaty niż kara, ponieważ uczy dziecko świadomej odpowiedzialności, a kara nie zawsze spełnia swój cel. Dodatkowo zaś może rodzić w dziecku poczucie krzywdy, bezwartościowości, lęku i często buntu, a także chęć odwetu, zwłaszcza, gdy dziecko czuje, że kara jest nieadekwatna do przewinienia.

W każdej rodzinie powinny obowiązywać zasady, których wszyscy przestrzegają. Natomiast złamanie reguł powinno skutkować konsekwencjami.  Zanim jednak wprowadzimy zasady to uprzedźmy o nich i umówmy się z dzieckiem na dany system. Bądźmy stanowczy i dotrzymujmy słowa. To daje gwarancję sukcesu!

 

Trudności rodziców w przestrzeganiu i egzekwowaniu zasad.

Niestety trudności mogą się pojawiać, ponieważ odczuwamy lęk przed narażeniem dziecka na konsekwencje, często nie dotrzymujemy słowa, bo obiecaliśmy na przykład pod wpływem emocji coś, co okazuje się, że jest niemożliwe do spełnienia. Często też mamy kłopoty z jasnym sprecyzowaniem swoich oczekiwań i wymaganych reguł zachowania, albo stawiamy dziecku zbyt wiele i/lub niezbyt wygórowanych wymagań, w których dziecko po prostu się gubi, albo nie wie o co nam chodzi.

Ale co najważniejsze pamiętajmy, że nie możemy pozwalać dzieciom w imię ich dobrego samopoczucia, np. na okrucieństwo wobec zwierząt, szydzenie, wyśmiewanie słabszych, lekceważenie i brak szacunku do starszych czy wulgarne wyrażanie się o innych. W dużej mierze zachowanie i działanie dziecka zależy od tego jaki przykład im dajemy i na jakie gesty, słowa, postępowanie pozwalamy sobie w ich towarzystwie. Szczególnie młodsze dzieci naśladują zachowania mamy i taty, bo to oni są dla nich najważniejsi. Nastolatki zaś chętniej naśladują zachowania koleżanek i kolegów chcąc się przypodobać i nie zostać wykluczeni z grupy jeśli nawet ich system wartości i chęć postępowania różni się od tego jaki reprezentuje grupa.

Na podsumowanie

Chciałabym przytoczyć Państwu słowa Joanny Sakowskiej wspaniałej psycholog i autorytetu w dziedzinie wychowania, autorki programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, doświadczonej edukatorki, autorki programu rozwijającego kompetencje wychowawcze rodziców, pedagogów, wychowawców pt. „Szkoła dla rodziców i wychowawców”. Psycholog mówi: „wdrażajmy właściwe działanie, zamiast stosować karę oraz wskazujmy właściwe konsekwencje, zamiast wymierzać karę! I pamiętajmy, że jeśli podejmujemy działanie, które ma położyć kres niewłaściwej postawie dziecka, to wyświadczamy mu przysługę”.

Te słowa uważam za bardzo istotne i godne zapamiętania przez każdego rodzica, który pragnie dobrze i mądrze wychowywać swoje dziecko.

 

Z życzeniami zdrowia, pomyślności i wielu sukcesów osobistych i wychowawczych, Monika Kosobudzka – pedagog.

 

Literatura:                                                                                                                    

Joanna Sakowska, Szkoła dla rodziców i wychowawców cz.I, Warszawa 1999 r.

Faber Adele i Mazlish Elaine, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Poznań 1998 r.

Małgorzata Musiał, Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny, Warszawa 2017r.