default_mobilelogo

Zabawy rozwijające wyobraźnię w doświadczeniach.

 

       Eksperymenty dają dzieciom dużo radości, zabawy, są świetnym pomysłem na spędzenie czasu z rodzicami i rodzeństwem. Co najważniejsze, mają wartość edukacyjną. Zobaczcie kilka propozycji eksperymentów, które można wykonać w domu w tym trudnym dla nas okresie.

       W wielu doświadczenie będzie potrzebny barwnik. Nie wszyscy mają w domu barwniki spożywcze, podajemy więc bardzo prosty sposób na jego uzyskanie:

       Do kubka nalewamy ciepłej wody i wkładamy do niej kolorową bibułę. Po kilku minutach będziemy mieć różne kolorowe barwniki. Nie są one tak mocne jak spożywczy, jednak kolory będą odpowiednie do eksperymentów.

 

TĘCZA Z CUKIERKÓW

Potrzebne będą:

  • jedno opakowanie cukierków Skittles, ewentualnie innych mocno barwionych drażetek,
  • duży talerz najlepiej biały,
  • wodę w temperaturze pokojowej.

       Wokół rantu talerza układamy cukierki w kształcie okręgu, następnie wlewamy powoli na środek talerza wodę i obserwujemy co się dzieje. Ważne aby po wlaniu wody nie przestawiać i nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno. Najlepiej jak talerz stoi w miejscu. Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza. Eksperyment robi duże wrażenie na dzieciach i może być ciekawym wstępem do rozmowy na temat barwienia, mieszania kolorów, czy nawet na lekcje angielskiego. Można przy nim omówić zalety zdrowej żywności i minusów sztucznej żywności przepełnionej cukrem i barwnikami, które rozpuszczają się po zjedzeniu w naszym organizmie. Ten eksperyment możemy wykonać dodając mleko zamiast wody. Kolorowej zabawy!

 

MIESZANIE KOLORÓW

Potrzebne będą:

  • naczynie – słoik,
  • woda,
  • oliwa,
  • barwnik spożywczy.

       Eksperyment pokazuje, w jaki sposób, mieszając podstawowe kolory, możemy stworzyć inne. Wlewamy wodę tak, by zajmowała ½ naczynia. Następnie zabarwiamy ją barwnikiem. Pozostałą przestrzeń uzupełniamy oliwą i dodajemy drugi kolor. Słoiczki zakręcamy. Przy potrząsaniu kolory się mieszają, potem wracają na swoje miejsce.

 

WĘDRUJĄCA WODA

Potrzebne będą:

  • 6 przezroczystych szklanek lub kubków podobnej wielkości,
  • barwnik spożywczy,
  • papierowy ręcznik.

       Naczynia ustawiamy obok siebie. Co drugi kubek wypełniamy wodą i dodajemy do niej barwnik. Ręcznik papierowy przedzieramy na pół a następnie składamy by uzyskać pasek. Oba powstałe paski papieru zanurzamy jedną stroną w barwnikach a drugą w pustym kubku. Już po chwili możemy zaobserwować pojawiającą się na paskach papieru kolorową wilgoć. Po kilku minutach papier jest cały mokry i przechodzi do drugiej szklanki. Po około godzinie pojawia się kolorowa woda w pustych dotychczas kubkach. Po kilku godzinach poziom wody w naczyniach wyrównuje się i papier zabarwia się na kolory barwników.  W papierze znajdują się kapilary, które służą do transportu wody. Zjawisko jest niezwykle widowiskowe i długotrwałe.

 

Nauczyciele świetlicy: M. Hojło, M. Osiecka, D. Pstrowska

Zabawy, które pomogą zadbać o prawidłową postawę dziecka

 

        Prawidłowa postawa ciała pozwala nam na sprawne i swobodne poruszanie się  oraz wykonywanie ruchów, każde odstępstwo od postawy prawidłowej nazywane jest wadą postawy. U zdrowego dziecka zaburzenia postawy ciała mogą rozwinąć się między innymi  w wyniku nieprawidłowych nawyków, prowadzenia siedzącego trybu życia, ograniczonej aktywności fizycznej oraz niewłaściwego sposobu odżywiania.

        Prawidłową pozycję siedzącą podczas odrabiania lekcji lub pracy przy komputerze zapewni odpowiednie krzesło i biurko. Ponieważ dziecko rośnie, krzesło powinno mieć regulowaną wysokość i nachylenie siedziska (wysokość krzesła powinna odpowiadać długości podudzi) – regulowane oparcie, które wyraźnie podpiera odcinek piersiowo – lędźwiowy kręgosłupa - oparcie dla przedramion, z możliwością podnoszenia dla odpoczynku i opuszczania podczas pracy.

Pamiętaj:

-  długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej powinno być przeplatane aktywnością ruchową (co 30 do 60 minut) należy zmienić pozycję ciała, wstać lub przejść parę kroków),

-  dziecko nie powinno siedzieć na krześle ze stopą pod pośladkami, z nieprawidłowo ustawioną miednicą, z głową wysuniętą w przód,

- konsekwentnie należy upominać dziecko, aby się nie garbiło i nie przybierało przekrzywionych pozycji,

-    podczas zabaw na podłodze najkorzystniejsze jest siedzenie w siadzie skrzyżnym lub nogami prostymi w rozkroku. Niedopuszczalny jest siad między nogami z rozwartymi na zewnątrz podudziami i stopami – siad "W",

-   do siedzenia dobrze jest zastosować ergonomiczne krzesło, fotel lub piłkę, która zmusza mięśnie posturalne do ciągłej pracy w celu utrzymania równowagi.

 

KUKUŁKA

       Siadamy razem z dzieckiem w siadzie skrzyżnym („po turecku”), z rękami ułożonymi  w „skrzydełka,” czyli dłońmi uniesionymi na wysokość barków, zgiętymi łokciami i ściągniętymi łopatkami. Pod pupę podkładamy poduszkę lub złożony koc tak, żeby pośladki były na wysokości kolan. Pilnujemy, by plecy były cały czas proste. Na umówiony sygnał, zaczynamy udawać kukułki wychodzące z zegara. Mówiąc „kuku”, wysuwamy głowę do przodu, a następnie maksymalnie ją cofamy. Ruch wykonujemy samą głową, tułów powinien zostać nieruchomy. Należy zwrócić uwagę, aby głowa pozostawała dłużej w pozycji cofniętej oraz by przez całe ćwiczenie była ustawiona prosto.

       W tym ćwiczeniu wyrabiamy nawyk prawidłowego ustawienia głowy, dbamy o fizjologiczne wygięcie kręgosłupa szyjnego oraz wzmacniamy mięśnie ściągające łopatki.

 

SKRADAJĄCY SIĘ KOTEK

       Ustawiamy się w pozycji klęku podpartego, ze zgiętymi łokciami. Palce rąk skierowane są do wewnątrz, klatka piersiowa oraz głowa trzymane są nisko nad podłogą. Na umówiony sygnał zaczynamy skradać się jak kotek: najpierw przenosimy ręce, a następnie przyciągamy jedną nogę do przodu a drugą – wyprostowaną zostawiamy z tyłu.

       W tym ćwiczeniu głównie odciążamy kręgosłup od osiowego obciążenia, rozciągamy mięśnie biodrowo-lędźwiowe oraz wzmacniamy mięśnie ściągające łopatki.

 

RAKI

       Przyjmujemy pozycję „raka” – ustawiamy się w podporze tyłem, z palcami dłoni skierowanymi w stronę stóp, z ugiętymi nogami oraz z wysoko uniesionymi biodrami (najlepiej na wysokości kolan). W ten sposób poruszamy się zarówno w przód, jak i w tył. Możemy modyfikować tą zabawę organizując wyścig raków lub grając w „rakową piłkę nożną”. Należy zwrócić uwagę, by podczas zabawy biodra dziecka uniesione były na wysokość kolan a barki nie wysuwały się do przodu.

       W tym ćwiczeniu odciążamy kręgosłup od osiowego obciążenia, rozciągamy mięśnie piersiowe oraz wzmacniamy mięśnie pośladkowe, mięśnie ściągające łopatki i mięśnie prostownika grzbietu w odcinku piersiowym.

 

Nauczyciele świetlicy – M. Hojło, M. Osiecka, D. Pstrowska

 

 

 

 

 

UWAGA !!!

W związku z epidemią koronawirusa zakazuję wstępu na teren Zespołu Szkolno – Przedszkolnego osobom postronnym i niebędącym jego pracownikami.

Zakaz dotyczy w szczególności obiektów sportowych i placów zabaw

 

Wlaźlak – Szał –

dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini

                                           
Drodzy Rodzice,


Dzisiaj chciałabym Państwa prosić o zwrócenie szczególnej uwagi na to w jaki sposób Dzieci  realizują naukę zdalną, jak siedzą, jak długo nieprzerwanie śledzą ekran monitora, czy używają słuchawek…


Co do tego wszystkiego ma logopeda?


Logopeda zajmuje się mową, o tym wiedzą wszyscy. Jednak, aby u dziecka dobrze mogła rozwijać się mowa to potrzebny jest dobry wzrok, słuch, a także sprawne ciało. Dziecko, które ma słabe mięśnie np. mięśnie brzucha czy obręczy barkowej to często również pacjent gabinetu logopedycznego.


Sytuacja wymusiła na Uczniach spędzanie większej ilości czasu przy komputerze, zdalne lekcje pewnie niektórych bardzo cieszą. My jako Rodzice  nie mamy już możliwości, by całkowicie ograniczyć dostęp do urządzeń elektronicznych. Dla naszego bezpieczeństwa dobrze jest zapobiegać powstaniu nawyku, który może pozostać na długo po tym jak skończy się ten trudny czas. Nie mamy też pewności jak długo przyjdzie nam funkcjonować w obecnej rzeczywistości. A do rzeczywistości wirtualnej nagle przenieśli się nie tylko nastolatkowie, ale też edukacja wczesnoszkolna, a nawet przedszkolaki i co, szczególnie mnie niepokoi Dzieci poniżej 3 roku życia.


Apeluję oczywiście o rozwagę jeśli chodzi o ilość czasu przy komputerze (nawet jeśli w przypadku starszych uczniów tego czasu jest bardzo dużo to zadbajmy o to by maksymalnie co 45 minut Dziecko robiło sobie przerwę, co najmniej 5 minutową –oko narażone na długotrwały kontakt z ekranem monitora wysusza się, poza tym patrzy na jeden wymiar –z bliska, może powstawać wada wzroku, w przypadku starszych Dzieci polecam używanie dostępnych w aptekach bez recepty kropli tzw. „sztucznych łez”), proszę, aby Dzieci używały komputera siedząc przy biurku, a nie np. leżąc. Układając się na kanapie z laptopem na brzuchu zwykle głowa jest odchylona do przodu lub nadmiernie odgięta do tyłu, prowadzi to do napięć w górnych partiach ciała. W zależności od pozycji może to spowodować asymetrię co poza skrzywieniami kręgosłupa może wywołać deformacje aparatu artykulacyjnego. Pamiętajmy, że Dzieci cały czas rosną, więc nie możemy uznać, że skoro do 12 roku życia nie było żadnych trudności to nie mają szans się one pojawić. Podczas siedzenia przy biurku nogi powinny dotykać podłoża, a stopy w całości być przyklejone do podłoża. Ta sama zasada obowiązuje podczas spożywania posiłków przy stole. Należy także z umiarem używać słuchawek. Zbyt długie lub zbyt głośne słuchanie np. muzyki, poważnie nadwyręża nasz słuch. Najlepiej też nie używać słuchawek wkładanych do ucha i całkowicie z nich zrezygnować, co najmniej do końca edukacji wczesnoszkolnej.


I jeszcze jedno! Nie zapominajmy zaopatrzyć Dziecko w wodę –zawsze przed rozpoczęciem aktywności umysłowej Dziecko powinno wypić szklankę wody. Mózg wyjątkowo nie lubi odwodnienia, a nieodpowiednio zaopatrzony w ten płyn zaczyna się buntować, co skutkuje trudnościami z koncentracją. O jedzeniu będzie w innej wiadomości, więc dzisiaj tylko apel o ograniczenie zapasów żywności przetworzonej oraz napojów z dużą zawartością cukru. Zwróćmy uwagę na te aspekty, aby nasze Dzieci cieszyły się zdrowiem i dobrą sprawnością przez wiele lat.
Życzę Państwu dużo zdrowia i cierpliwości do przetrwania tego trudnego czasu,

Logopeda Beata Kuca

Drodzy Rodzice,


 dwa tygodnie w domu ze swoimi pociechami to długi czas, w którym pomysły na zabawę mogą się wyczerpać. Przesyłam kilka inspiracji do zabaw sensorycznych, które nie tylko będą rozwijały mózg Waszego dziecka, ale także sprawią, że jako rodzice zyskacie przynajmniej jedną godzinę na to, aby spokojnie napić się kawy i zrelaksować. A jak powszechnie wiadomo, szczęśliwy i spokojny rodzic to pogodne i zadowolone dziecko! Większość składników na masy sensoryczne każdy z Państwa powinien znaleźć w swoich zapasach w domu. Warto przygotować dużą miskę i rozłożyć na podłodze jakąś folię dla zabezpieczenia (będzie później mniej sprzątania).


 1) Ciecz Newtonowska (Składniki: mąka ziemniaczana, zimna woda w proporcjach 2:1 z przewagą mąki)- szybkie wkładanie ręki do cieczy powoduje opór, kiedy chwycimy ją w dłonie i zgnieciemy powinna powstać kulka, kiedy rozluźnimy palce kulka powinna przelewać się przez palce. Ciecz Newtonowska ma właściwości bagna, włożenie przedmiotów do niej i szarpanie za nie powoduje, że ciecz jeszcze bardziej je trzyma, wyciągnąć przedmioty można tylko wykonując powolne ruchy.


 2) Piankolina lub Domowy Śnieg (Składniki: Pianka do golenia, mąka ziemniaczana, proporcje zależą niestety od właściwości pianki do golenia, trzeba stopniowo dodawać mąkę i sprawdzać lepkość)- z takiej masy można lepić bałwana, kulki śniegowe, używać foremek do piasku, pod naciskiem masa powinna się kruszyć i rozpadać tak, jak śnieg.


 3) Domowy piasek kinetyczny (Składniki: 4 szkl. mąki kukurydzianej lub pszennej, 0.5szkl. Oliwki dla dzieci ewentualnie oleju)- z piasku można tworzyć budowle, rysować w nim palcami, lepić piaskowe kule,ugniatać go,  bawić się foremkami, przesypywać go do różnych naczyń.


 4) Domowa ciastolina/pucholina (Składniki na masę nr 1: 8 łyżek mąki ziemniaczanej, 5 łyżek balsamu do ciała; Składniki na masę nr 2: 8 łyżek mąki ziemniaczanej, 5 łyżek żelu pod prysznic, ewentualnie barwnik spożywczy)- taka ciastolina jest puszysta, ale przypomina swoimi właściwościami nieco inteligentną plastelinę lub masę typu slime. Można ją rozrywać, ale powinna być też rozciągliwa.
 
Życzę udanej zabawy i pozdrawiam,
Małgorzata Bielat-Nowacka - psycholog
 
 
 

                                                                                                                                            

Drodzy Rodzice,

W związku z aktualną sytuacją panującą w kraju i na świecie oraz zaleceniem zdalnego nauczania chciałabym Państwa poinformować, że w okresie od 25.03 do 10.04.2020 r. zajęcia logopedyczne będą realizowane w następujący sposób: do dnia przewidzianego na zajęcia ze mną (poniżej przypominam harmonogram) do godz. 9.00 otrzymacie Państwo propozycję ćwiczeń lub zabawy z Dzieckiem albo kartę pracy/grę utrwalającą ćwiczony zakres. W miarę możliwości sprzętowych bardzo proszę o realizację materiału. Macie Państwo na to cały tydzień, więc możecie dostosować porę ćwiczeń do swojego planu tygodnia. W przypadku utrwalania głosek proszę znaleźć choć 5 minut 4-5 razy w tygodniu, systematyczność jest ciągle tak samo ważna.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości można się ze mną kontaktować na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., a także poprzez komunikator Messenger (login: Beata Kuca - neurologopeda kliniczny). Oczywiście można także kontaktować się przez mobiDziennik, jednak z wiadomych względów (obciążenie systemu spowodowane intensywnym użytkowaniem) proponuję alternatywne formy. W razie potrzeby rozmowy (preferowana forma to Messenger, jeżeli ktoś nie ma dostępu proszę napisać e-mail, znajdziemy inne rozwiązanie) uprzejmie proszę, aby wcześniej napisać wiadomość, abyśmy mogli wspólnie ustalić termin. Rozumiem trudności bieżącej sytuacji, więc w razie potrzeby możemy kontaktować się w innych dniach i godzinach niż wyznaczony dotąd czas konsultacji. Na podanym powyżej profilu portalu Facebook zamieszczam także propozycje zabaw ogólnorozwojowych –jeżeli ktoś ma ochotę zapraszam do korzystania.

Życzę Państwu oraz Dzieciom dużo zdrowia i wierzę, że będzie nam dane możliwie szybko wrócić do tradycyjnych spotkań.

Logopeda Beata Kuca

 

 

Zajęcia z logopedą - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Miękini:

Środa: Publiczne Przedszkole; grupy: Jeżyki, Pszczółki, Słoneczka, Stokrotki, Smerfy

Czwartek: Szkoła Podstawowa; klasy: Ia, Ib, Ic, IVa, IVb, Vd

Piątek: Publiczne Przedszkole; grupy: Krasnale, Groszki, Biedronki, Chmurki

Poczytaj mi mamo!

Biblioteka zamknięta? To nie problem. Zajrzyj na stronę https://lektury.gov.pl/

Polecam !

Baśnie Andersena

Syrena    autor: Hans Christian Andersen

Baśń opowiada historię syreny, która zachwyciła się ludźmi do tego stopnia, że zapragnęła być taka jak oni.

Po osiągnięciu pełnoletniości syrena zaczęła opuszczać podwodne królestwo i śpiewać na powierzchni. Pewnego razu była świadkiem katastrofy morskiej, z której udało się jej ocalić księcia, którego pokochała.. Dowiedziała się również, że miłość do człowieka może dać jej nieśmiertelną duszę. Podjęła więc szereg wyzwań, mających pomóc jej w osiągnięciu celu. Baśń to przede wszystkim opowieść o poświęceniu, miłości i dążeniu do najwyższej formy istnienia duchowego” https://lektury.gov.pl/lektura/syrena

 

Krasnoludek autor: Hans Christian Andersen

“Krasnoludek, jest dobrym duchem domu, w którym mieszkają bogaty kupiec i ubogi student. W utworze zostaje poruszony problem tego, czym jest poezja i kto może ją zrozumieć.

Krasnoludek pyta o zdanie drewnianej beczki i kilku innych przedmiotów, ale dopiero gdy widzi studenta przeżywającego poezję całym sercem, odnajduje jej piękno.” https://lektury.gov.pl/lektura/krasnoludek

 Królowa Śniegu  autor: Hans Christian Andersen

„Baśń opowiada historię przyjaźni dwójki dzieci, Gerdy i Kaja, i nieszczęścia, z którym przyszło im się zmierzyć.

Pewnego razu podczas wspólnej zabawy do oka i serca chłopca dostały się okruchy szkła ze zwierciadła czarnoksiężnika. Kaj stał się złym, zimnym chłopcem i niedługo później został porwany przez Królową śniegu. Mała Gerda wyrusza w podróż, by uratować ukochanego przyjaciela.

Królowa śniegu to baśń, pokazująca potęgę miłości, która potrafi zwyciężyć nawet w trudnej sytuacji”. https://lektury.gov.pl/lektura/krolowa-sniegu

 

 

Opracowała na podstawie  https://lektury.gov.pl/

Alicja Skoczylas – nauczyciel bibliotekarz

 

Szanowni Państwo,

W związku z dynamicznie rosnącym zagrożeniem epidemiologicznym informujemy, że

od 18 marca 2020r., aż do odwołania  sekretariat szkoły zostaje zamknięty  dla osobistej obsługi interesantów.

Proszę o załatwianie spraw telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej:

TELEFON: 71 736 00 71

SEKRETARIAT: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DYREKTOR: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Informuję jednocześnie, że karty zapisu do przedszkola czy karty zapisu do szkoły w wersji papierowej można składać w przedsionku szkoły (wejście od sekretariatu/przedszkola),  wrzucając je do przygotowanej, opisanej skrzynki podawczej.

Zachęcam też do wysyłania dokumentów za pośrednictwem poczty elektronicznej na wyżej podane adresy e – mailowe.

 

Z poważaniem,

Wlaźlak – Szał – dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini

 

Drodzy Rodzice,

ponieważ fala zachorowań na koronawirusa oraz trwająca kwarantanna jest nową sytuacją dla dzieci, może budzić w nich (podobnie jak w osobach dorosłych) wiele sprzecznych emocji, w tym również lęk.

Przesyłam Państwu link do bajki-pomagajki terapeutycznej, która w sposób przystępny tłumaczy dzieciom obecną sytuację.

https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/8b/08/5e6f51705416d_z.pdf?1584353648

 Poniżej również materiały terapeutyczne zamieszczone przez fundację Dajemy Dzieciom Siłę z ćwiczenia terapeutycznymi, w których dziecko może wyrazić w różnoraki sposób swoje emocje związane z epidemią koronawirusa:

https://660919d3-b85b-43c3-a3ad-3de6a9d37099.filesusr.com/ugd/64c685_043dfd8a71d64cb78df2c51d21574e6b.pdf?fbclid=IwAR1zecZUDLJAiJKVBLhbzzQkTZ2dv1j_FxAku1TT-_ICzQo3PhnK7XWtBzI

 

Przesyłam Państwu kilka wskazówek dla rodziców, jak radzić sobie z lękiem dziecka w tej sytuacji :

1) Nie zmuszajmy dzieci do rozmowy na lękotwórczy temat. Jednakże, jeśli dziecko jest ciekawe tej sytuacji, zadaje pytania, powinno uzyskać na nie szczerą odpowiedź (adekwatne do jego wieku, zachowując poziom dziecka). Jeśli wypowiada się spontanicznie nt. epidemii lub tego, co usłyszało/ zobaczyło w TV lub rozmowie między dorosłymi, powinno zostać wysłuchane. W ten sposób dziecko odreagowuje emocje. Pamiętajmy też, że temat tabu, który jest tajemnicą potęguje lęk i ciekawość.

2) Bądźmy cierpliwi. Przygotujmy się na to, że małe dziecko może wielokrotnie zadawać to samo pytanie (jest to związane z lękiem). Za każdym razem powinno być wysłuchane z taką samą wyrozumiałością i uzyskać spójną odpowiedź z tym, co usłyszało wcześniej od osób dorosłych. 

3) W tej sytuacji dzieci mogą być bardziej pobudzone, aktywne, ruchliwe, ich stany emocjonalne mogą się bardzo szybko zmieniać albo być nieadekwatne do sytuacji.  Choć może być to trudne dla rodziców do zniesienie, pozwólmy im na to, one w ten sposób radzą sobie z tą sytuacją. Ewentualnie możemy zaproponować dziecku jakieś inne sposoby na wyrażenie emocji w formie zabawy.

4)Należy pamiętać, że dzieci wiele uczą się przez obserwację osób dorosłych (zwłaszcza tych, których kochają najbardziej). Zauważają zmiany w zachowaniu dorosłych i pozostają pod ich wpływem, choćby słyszały wielokrotnie, że wszystko jest w porządku. Dlatego też jako dorośli musimy być otwarci na nasze dzieci i nie bójmy się ujawniać dziecku, jak my się czujemy w tej sytuacji.

5) Unikajmy nadmiaru informacji. W obecnej sytuacji każdy z nas jest zainteresowany tym, co dzieje się lokalnie, ale też w skali kraju. Mimo wszystko nie dajmy się zwariować, każdy z nas potrzebuje chwili odcięcia i normalności.

6) Pamiętajmy o "dawnym porządku dnia". Wiele się zmieniło w codzienności rodziców i dzieci, jak chociażby to, że dzieci nie chodzą do przedszkola. Mimo wszystko to, co stare, znane i powtarzające się zapewnia spokój i poczucie bezpieczeństwa. Im więcej takich elementów w harmonogramie dnia, tym lepiej.

Ten stary porządek dnia będzie też bardzo ważny tuż po zakończeniu epidemii. Będzie porządkował myślę, że nie tylko dziecięcą rzeczywistość.

7)Pamiętajmy, że dzieci są tylko dziećmi. Są takie dzieci, które nie są zainteresowane sytuacją wokół, za to chcą się beztrosko bawić, skakać po drzewach w ogrodzie, grać w piłkę. Rozumiem, że w dobie akcji #zostajewdomu, nie zawsze jest to możliwe. Ale myślę, że ten wolny czas z dzieckiem można wykorzystać kreatywnie, wymyślić sposoby na to, aby zapewnić dzieciom rozrywkę, przypomnieć sobie nasze dawne zabawy i może zainteresować nimi dzieci. Pozwólmy dzieciom na trochę beztroski.

Być może ta garść informacji będzie dla Państwa pomocna. Przesyłam moc pozytywnej energii i życzę dużo zdrowia, siły psychicznej i cierpliwości.

Pozdrawiam,

Małgorzata Bielat-Nowacka - psycholog

 

Drodzy Rodzice -

Konsultanci Telefonu Zaufania 116 111 informują, że w ostatnim czasie rozmowy z dziećmi i młodzieżą, dzwoniącą do nich, dotyczą fali emocji wynikających z obawy o siebie i bliskich oraz silnych lęków i stresu związanych z przyszłością, z niewiadomą, jaka powstała przez przechodząca prze świat falę zakażeń koronawirusem.

Proszą więc przedszkola / szkoły – a w nich wychowawców, pedagogów i psychologów oraz specjalistów, ale także rodziców i najbliższych naszych dzieci i młodzieży, aby zaangażowanie z ich strony było na najwyższym poziomie i aby z dziećmi i młodzieżą rozmawiać jak najwięcej, nie zostawiać ich teraz samym sobie. Proszą, aby przedszkola / szkoły, a w nich wychowawcy, psycholodzy i pedagodzy oraz specjaliści byli dostępni online.

Jak informują konsultanci Telefonu Zaufania dzieci i młodzież teraz jeszcze bardziej potrzebują naszego dorosłego wsparcia, bo w wielu sytuacjach czują się osamotnieni, a trudności, jakich doświadczają są wciąż z nimi. Dzieci i młodzież martwią się zdrowiem dziadków czy swoich zagranicznych przyjaciół lub bliskich, którzy za granicą pracują.

Proponuję więc Państwu, abyście kontaktowali się z wychowawcami, nauczycielami i i logopedą - P. B. Kucą, za pośrednictwem e-dziennika.

Jeżeli Państwa dzieci mają jakieś nurtujące ich pytania, obawy czy lęki związane z obecną sytuacją, a Wy – Rodzice potrzebujecie mądrych podpowiedzi, proszę pisać do wychowawców, nauczycieli i specjalistów, którzy postarają się pomóc.

Ponadto wychowawcy, nauczyciele i specjaliści będą Państwu przesyłać za pośrednictwem e-dziennika materiały edukacyjne, pomocne linki, itp. do pracy / zabawy z dziećmi.

 

 

Z poważaniem,

Wlaźlak – Szał – dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini

 

Z okazji Europejskiego Dnia Logopedy, przypadającego w dn. 06.03 odbył się w naszym Przedszkolu finał konkursu plastyczno-logopedycznego pt. „Językiem malowane”. Konkurs był dwuetapowy. W pierwszym etapie Dzieci przygotowywały prace plastyczne o tematyce komunikacji. Dziewięć pięknych prac będzie można podziwiać w przedszkolnym holu do połowy marca. Drugi etap to prezentacja wiersza logopedycznego. Każda grupa wyłoniła swoich przedstawicieli, którzy z największą starannością przedstawiali wiersze wypełnione trudnymi polskimi głoskami. Podczas finału wszystkie Przedszkolaki mogły poćwiczyć swoje buzie i z radością dopingować występy Kolegów i Koleżanek. Występom przyglądały się Pani Dyrektor Magdalena Wlaźlak-Szał oraz Pani Wicedyrektor Marzena Wantuch. Gościliśmy również Rodziców. Serdecznie dziękujemy wszystkim Gościom oraz Uczestnikom za udział w wydarzeniu.

View the embedded image gallery online at:
http://www.przedszkole.miekinia.pl/?start=80#sigProIdd7da6ed276

 Dla Was dziś kwiaty i uśmiechy.
 Dla mamy, dla Pani, dla dziewczynek,
 W domu, w przedszkolu, na wycieczce,
 Każdego dnia dobry uczynek -
 To jest od chłopców upominek 

 (Zbigniew Jeżyna)

 


8 MARCA    to wyjątkowy dzień w roku. Wtedy swoje święto obchodzą wszystkie kobiety, zarówno te duże, jak i te małe. Jest to okazja do okazania PANIOM I DZIEWCZYNKOM, ile znaczą w życiu każdego mężczyzny (małego i dużego). Choć niekiedy trudno im  się przyznć, to jednak zdają sobie sprawę, że świat bez kobiet byłby smutny, nudny i nijaki.

W tym szczególnym dniu wszyscy chłopcy w każdej grupie składali życzenia dziewczynkom i swoim paniom. Nie obyło się bez wspólnych tańców, gromkiego 100 lat, drobnych upominków i kwiatów. Z dziewczęcych buź uśmiech nie schodził przez calutki dzień, a chłopcy zachowywali się jak prawdziwi gentelmani, byli przemili, uczynni i sympatyczni:)

Wszystkie panie i dziewczynki dziękują chłopcom za piękne życzenia,
kwiaty i promienny uśmiech...

View the embedded image gallery online at:
http://www.przedszkole.miekinia.pl/?start=80#sigProIdbc171304b8

Dzień dobry,

zgodnie z wczorajszymi ustaleniami, informuję Państwa, że autobus szkolny odwiezie dzieci / uczniów dziś, tj. 12 marca 2020r., kursem o godzinie 12.45.

W dniu jutrzejszym, tj. 13 marca 2020r., poranne autobusy kursują bez zmian (według harmonogramu), a wszystkie kursy powrotne ustalone są na godzinę 12.45.

 

Z poważaniem,

M. Wlaźlak – Szał – dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini

PILNE !!!

Szanowni Rodzice,

od jutra, tj. od 12 marca 2020r. Rząd RP zawiesza wszystkie zajęcia dydaktyczno-wychowawcze.

Zdaję sobie jednak sprawę, że w przypadku dzieci najmłodszych w przedszkolach i szkołach podstawowych trudno znaleźć opiekę z dnia na dzień. Dlatego w szczególnych przypadkach Rodzice mogą je wysłać jutro i pojutrze, tj. 12 i 13 marca 2020r. do przedszkoli / szkół (przedszkole otwarte – 6.30 do 17.00, świetlica 7.00 – 16.30, szkoła według planu lekcji ucznia). Nauczyciele nie będą jednak prowadzić standardowych lekcji, jedynie zajęcia opiekuńcze.

Autobus szkolny będzie w dniu jutrzejszym rano kursował według harmonogramu, ustalenia dotyczące powrotów i piątku pojawią się na e-dzienniku i stronie internetowej.

Od poniedziałku, tj. 16 marca 2020r. do środy 25 marca 2020r. Zespół Szkolno – Przedszkolny w Miękini, czyli Publiczne Przedszkole im. Orła Białego i Szkoła Podstawowa im. Orła Białego przestają przyjmować dzieci / uczniów i sprawować nad nimi opiekę!!!.

Ponadto informuję Rodziców dzieci do 8. roku życia, że w przypadku nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły należy się rodzicowi zasiłek opiekuńczy (art. 32 ust. 1 lit. a Ustawy z dnia 25 czerwca 1999 o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby lub macierzyństwa, Dz.U. 2017, poz. 1368).

Rodzicu,

  • zachęcaj dziecko do samodzielnej nauki w czasie, gdy nie będzie lekcji w szkole. Ministerstwo Edukacji Narodowej na platformie epodręczniki.pl. udostępnia szereg materiałów edukacyjnych, które pozwalają uzupełnić, ugruntować i poszerzyć wiedzę. Dostęp do tych zasobów jest bezpłatny;
  • jeśli masz dziecko w wieku do 8 lat, przysługuje Ci zasiłek opiekuńczy do 14 dni. Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie internetowej ZUS;
  • przekaż osobom, które będą opiekować się Twoim dzieckiem, podstawowe informacje dotyczące bezpieczeństwa i higieny;
  • rygorystycznie przestrzegaj w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywasz;
  • śledź na bieżąco komunikaty GIS, MZ i MEN o sytuacji epidemiologicznej w kraju oraz informacje przesyłane przez szkołę.

Z poważaniem, M. Wlaźlak – Szał –

dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini


We wszystkich grupach dzieci przygotowywały się do udziału w konkursie plastyczno-logopedycznym. Panie wychowawczynie przeprowadziły eliminacje wewnętrzne i grupy wybrały swoich przedstawicieli, którzy zaprezentowali wiersz podczas finału konkursu w dniu 04.03.2020 r. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia relacji z przygotowań.

View the embedded image gallery online at:
http://www.przedszkole.miekinia.pl/?start=80#sigProId324600d986


Na początku marca, dzieci z grupy Groszki, Chmurki, i Biedronki przyszły do przedszkola ubrane inaczej niż zwykle.   Dziewczynki miały  piękne  sukienki ozdobione  biżuterią, na głowach  widniały kolorowe  kapelusze, a na ramionach połyskiwały paski od stylowych torebek. Chłopcy zaś prezentowali się w szykownych koszulach, które ozdabiały krawaty bądź muchy oraz gustownych marynarkach i kapeluszach.
Był to wyjątkowy czas, ponieważ obchodziliśmy Dzień Damy i Dżentelmena. Dzieci dowiedziały się, że każdy może być damą lub dżentelmenem wystarczy odznaczać się wysoką kulturą osobistą to znaczy: dbać o kulturę słowa, wygląd zewnętrzny, być miłym i koleżeńskim, kulturalnie zachowywać się przy stole – nie rozmawiać z pełną buzią, nie mlaskać, umieć zachować się i w różnych sytuacjach wobec rówieśników  jak i osób starszych oraz chętnie służyć pomocą innym, a co najważniejsze używać  magicznych słów – proszę, dziękuję, przepraszam.

View the embedded image gallery online at:
http://www.przedszkole.miekinia.pl/?start=80#sigProId287a1238f1