default_mobilelogo

Lista wskaźników dojrzałości szkolnej dziecka 6-letniego

 

Dojrzałość szkolna- gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej (gotowość rozwoju fizycznego, poznawczego i emocjonalno-społecznego)

  1. Sprawność grafomotoryczna (manualna):
  • kreśli linie poziome, pionowe, „po śladzie", samodzielnie i z zachowaniem prawidłowego

kierunku

  • kreśli linie koliste i faliste, kreśli linie zamknięte (kota, owale, prostokąty)
  • łączy liniami zaznaczone punkty
  • obrysowuje szablony figur geometrycznych różnych wielkości
  • koloruje obrazki bez wychodzenia poza linie
  • kopiuje przez kalkę techniczną duże kontury i kształty literopodobne
  • rysuje szlaczki według przedstawionych wzorów
  • tworzy samodzielne kompozycje
  • prawidłowo trzyma narzędzie do pisania
  • lepi z plasteliny i ciastoliny
  • tnie nożyczkami według wytyczonej linii prostej i łamanej
  1. Sprawność ruchowa (motoryka duża i mała):
  • jest sprawne ruchowo, biega, skacze na jednej i na obu nogach, wspina się, rzuca piłkę oburącz
  • chętnie uczestniczy w różnego rodzaju zabawach ruchowych, lubi zajęcia gimnastyczne, utrzymuje równowagę, robi „jaskółkę”, stoi na jednej nodze przez 10 sekund
  • zawiązuje sznurowadła, wiąże kokardki, zapina sprawnie guziki, zasuwa zamek
  • chętnie rysuje, maluje
  1. Orientacja przestrzenna:
  • odróżnia lewą stronę ciała od prawej
  • wskazuje swoją rękę, nogę prawą i lewą
  • wskazuje rękę prawą i lewą u osoby siedzącej naprzeciw niego
  • rozumie pojęcia określające położenie przedmiotu w przestrzeni (na środku, z prawej, lewej, wyżej, niżej, między, pod, nad, w, za, przed, obok)
  • posługuje się pojęciami określającymi położenie przedmiotu w przestrzeni (jw.)
  1. Percepcja słuchowa:
  • odróżnia z otoczenia dźwięki różnych pojazdów, instrumentów muzycznych, głosy ptaków
  • odtwarza prosty układ rytmiczny wystukany przez dorosłego
  • dokonuje analizy zdania (wskazuje pierwsze słowo i ostatnie, podaje liczbę słów w zdaniu)
  • wyróżnia głoskę (zarówno samogłoskę, jak i spółgłoskę) na początku i na końcu wyrazu
  • dzieli proste wyrazy na głoski
  • przeprowadza syntezę głoskową wyrazów

o prostej budowie

  • dzieli proste wyrazy na sylaby klaszcząc lub wystukując
  • przeprowadza syntezę sylabową wyrazów o prostej budowie
  • różnicuje wyrazy dźwiękopodobne, np. półka

-bułka, Tomek

-domek, nurek

-murek itp.

  • odróżnia głoski o podobnym brzmieniu

(np. b-p, d-t, g-k, z-, w-f, itp.)

  • zapamiętuje krótkie wierszyki, rymowanki, piosenki, kilka poleceń naraz
  • zapamiętuje materiał uszeregowany w sekwencje słowne (nazwy pory dnia, posiłków, dni tygodnia, pory roku)
  • przez dłuższą chwilę uważnie słucha czytanych bajek, opowiadań, muzyki
  1. Percepcja wzrokowa:
  • chętnie bawi się klockami, układankami, puzzlami
  • różnicuje położenie i ukierunkowanie figur geometrycznych (trójkąt, romb, prostokąt, kwadrat, koło) z zachowaniem kolejności figur
  • układa obrazki z 3 części i z 9 części
  • układa przedmioty z dowolnej liczby części
  • układa kompozycję z figur geometrycznych, poprawnie odwzorowuje wzory
  • potrafi wymienić kilka różnic w dwu pozornie podobnych do siebie obrazkach
  • dostrzega brakujące części w obrazkach
  1. Mowa i myślenie:
  • układa historyjkę obrazkową w poprawnej kolejności (3-4 obrazkowa)
  • uzasadnia słowne kolejności obrazków w omawianej historyjce
  • dokonuje klasyfikacji obrazków (np. z uwagi na użytek, kolor, kształt, wielkość), określa kategorie nadrzędne (np. meble, ubiory, przybory szkolne)
  • dobiera w pary obrazki lub przedmioty z uwzględnieniem jakiejś cechy wspólnej
  • buduje poprawne wypowiedzi, prawidłowo używa trudniejsze wyrazy, mowa zawiera prawidłowe formy gramatyczne, posługuje się rozwiniętymi zdaniami, uogólnia temat
  • nie ma wady wymowy, prawidłowo wymawia wszystkie głoski
  • przez około pół godziny potrafi zajmować się daną aktywnością, dobrze koncentruje uwagę
  1. Elementarne pojęcia matematyczne:
  • posiada umiejętność porównywania zbiorów równolicznych, różnolicznych
  • ma opanowane pojęcia określające relacje między zbiorami (równo = tyle samo, mniej -więcej, o jeden mniej -o jeden więcej)
  • posługuje się liczebnikami głównymi w zakresie 20, liczy wspak
  • posiada umiejętność szeregowania zbiorów wg wzrastającej liczebności
  • przeprowadza operacje dodawania i odejmowania w zakresie 10 (na konkretach, w pamięci)
  1. Wiadomości na temat najbliższego środowiska społecznego i przyrodniczego:
  • wie ile ma lat, gdzie mieszka, czym w pracy zajmują się rodzice
  • zna nazwy niektórych zawodów i wiem czym ich przedstawiciele się zajmują
  • zna nazwy środków lokomocji, maszyn, urządzeń i wie do czego służą
  • zna nazwy zwierząt, wie w jakim środowisku żyją
  • zna nazwy roślin, wie w jakim środowisku przyrodniczym rosną
  1. Rozwój emocjonalno–społeczny i zachowanie:
  • w przypadku rozstania z opiekunem (np. w przedszkolu, u znajomych) jest pogodne
  • jest samodzielne w czynnościach samoobsługowych, nie wymaga ciągłej uwagi dorosłego
  • łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i z dorosłymi
  • jest wesołe, chętnie opowiada, nawiązuje rozmowę, jest aktywne, podejmuje inicjatywę
  • podjęte zadania doprowadza do końca, jest wytrwałe, ciekawi je efekt pracy
  • słucha poleceń nauczyciela, chętnie pełni wyznaczone przez nauczyciela role
  • przestrzega ustalonych w grupie umów, reguł, jest zdyscyplinowane
  • zgodnie bawi się w grupie -współdziała, czeka na swoją kolej itp.
  • potrafi wykonać 3-4 polecenia według kolejności podanej przez dorosłego
  • jest odporne na niepowodzenia
  • przewiduje skutki swoich zachowań
  • rozpoznaje swoje uczucia, nazywa je i potrafi je wyrazić