default_mobilelogo

Bajkowisko-bajki dla dzieci

Kanał na You  Tube  z bezpłatnymi  audiobookami  dla dzieci

https://www.youtube.com/channel/UCfNFD9kA84WtfckM0O7ftUg/videos

 

Zagadka Żabińca –Franek Kulka

 

W sklepach spożywczych na krakowskim osiedlu dochodzi do serii tajemniczych kradzieży. Właściciele i pracownicy są zrozpaczeni i bezradni. Wytropieniem złodzieja postanawiają się zająć dziewczyny ze świeżo założonego klubu Kretesa. Czy im się uda?

https://virtualo.pl/ebook/zagadka-zabinca-i228155/

 

Tajemnica starego jeziora – B. J. Harald

Bohaterem powieści jest siedmioletni Kuba, przedszkolak, który po wakacjach rozpoczyna naukę w szkole. Akcja zaczyna się od przyjazdu Kuby na położoną w lesie działkę, na której mieszkają jego dziadkowie. Początkowo nie dzieje się nic niezwykłego – Kuba spędza czas na zabawach nad jeziorem, spotkaniach z rówieśnikami, wycieczkach z dziadkiem. Po pewnym czasie zaczynają przydarzać mu się tajemnicze wypadki: w oknach opuszczonej willi widzi ducha starej kobiety, na dzikim uroczysku znajduje dziwny kamień emitujący niezwykłe światło, natrafia na ślady życia „czarnoksiężnika”, którego przed wiekami spalono na stosie za kontakty z diabłem. Wydarzenia realne przeplatają się z fantastycznymi balansując na granicy jawy i snu, nie dając jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o to, co dzieje się naprawdę, a co jest wytworem dziecięcej wyobraźni. Finał wyjaśnia początkowo zagadkę, jednak nagły zwrot akcji stawia to wyjaśnienie pod znakiem zapytania

http://www.ebooks43.pl/ksiazka,72,tajemnica-starego-jeziora.htm

 

Elizjum -Mike A. Clearance

Elizium to wielowątkowa powieść z elementami fantasy. Znajdziecie w niej bohaterów obdarzonych niezwykłymi zdolnościami, mityczne stworzenia oraz starannie wykreowany świat. Jest to pierwszy tom trylogii zatytułowanej "Władcy Dusz". Jarmis Reggick, członek mrocznego bractwa, po raz kolejny zawodzi się na szkolonym przez siebie rekrucie. Na domiar złego w Velfare pojawia się ktoś, kto najwyraźniej zna jego ponurą przeszłość.

http://www.ebooks43.pl/ksiazka,55,elizium.htm

 

Bazylek daje sobie radę – Jacek Pałka

Ojcostwo jako przygoda i wyzwanie. Książka dowcipna i bezpretensjonalna. Inspirująca, bo udowadnia, że zwykłe, codzienne czynności mogą być pasjonujące. Odlotowa ale i mocno osadzona w realiach. Opowieść o męskiej przyjaźni autora i jego siedmioletniego syna. Ich relacje pokazane na tle codziennych zmagań dowodzą, że można się wspaniale bawić, wzajemnie się przy tym wychowując. Autor, specjalnie dla ebooks43.pl, dodał nowe, nigdzie dotąd nie publikowane rozdziały!

Czytając cykl książek o Bazylku (którego omawiana książka jest drugą, z trzech, częścią) mimo woli nasuwają się skojarzenia z cyklem opowiadań o Mikołajku Sempe i Gościnnego. Książki Jacka Pałki na pewno w niczym im nie ustępują.

http://www.ebooks43.pl/ksiazka,6,bazylek-daje-sobie-rade.htm

 

Gianca – Jacek łukawski

Porywająca opowieść znad morza chmur

Posłuchajcie Arka Olsona, który z dryfującej wśród chmur wyspy trafił na pokład latającego okrętu. Opowie wam, jak z chłystka zmienił się w powietrznego pirata, co burzom się nie kłania. Opowie o żaglach, które wypełnia wiatr, o prętach burzowych wysuniętych przez ambrazury i o ventusach, z którymi żeglują płanetnicy. Ale przede wszystkim opowie o swym wielkim marzeniu, aby zajrzeć pod dno powietrzne, którego przekroczyć nie sposób. Witajcie na pokładzie Gianki. Oprzyjcie się wygodnie o reling i nadstawcie uszu.

https://www.nexto.pl/ebooki/gianca_p124406.xml

 

Opracowała Alicja Skoczylas –

nauczyciel bibliotekarz

 

źródło:mjakmama24.pl

Każdy rodzic pragnie wychować swoje dziecko na porządnego, ambitnego i odpowiedzialnego człowieka. Jednak to, kim będzie w przyszłości nasza pociecha, w dużej mierze zależy od systemu wartości rodziców, rodzicielskiej postawy i naszych metod wychowawczych. Myślę, że nie ma rodzica, który nie zastanawiałby się co zrobić, gdy dziecko nie słucha, nie spełnia próśb, łamie ustalone zasady. Jak przemówić do dziecka, by więcej się tak nie zachowywało, jak mu wytłumaczyć, jaką karę zastosować? No właśnie, czy stosować kary?

W poszukiwaniu złotego środka.

Dzieciom oprócz rodzicielskiej miłości potrzebne są jasne i przejrzyste reguły dotyczące zachowania. Klarowna sytuacja dla dziecka, to konkretny przekaz rodzica na co się zgadza, a na co nie w zachowaniu swojej pociechy. Taka postawa mamy i taty zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa:

  • Kocham Cię i nie zgadzam się na to, co robisz.
  • Kocham Cię i nie zgadzam się na pewne zachowania.
  • Ciebie akceptuję bez zastrzeżeń, ale nie zamierzam akceptować nieodpowiedniego zachowania.

Działanie, które uczy dziecko, jak zadośćuczynić szkodzie i jak naprawić swoje postępowanie, to konsekwencja. To ona jest logicznym następstwem działania dziecka i jego naturalnym wynikiem. Pokazuje dziecku, że jeśli złamie wcześniej ustalone zasady, powinno być przygotowane, że wiąże się to z pewną ceną – należy ponieść konsekwencje swojego zachowania. Konsekwencje uczą związków przyczynowo-skutkowych, odpowiedzialności za swoje zachowanie i podejmowania decyzji. Z doświadczenia w pracy z dziećmi i z własnego rodzicielskiego podwórka wiem, że konsekwencja w wychowaniu daje lepsze rezultaty niż kara, ponieważ uczy dziecko świadomej odpowiedzialności, a kara nie zawsze spełnia swój cel. Dodatkowo zaś może rodzić w dziecku poczucie krzywdy, bezwartościowości, lęku i często buntu, a także chęć odwetu, zwłaszcza, gdy dziecko czuje, że kara jest nieadekwatna do przewinienia.

W każdej rodzinie powinny obowiązywać zasady, których wszyscy przestrzegają. Natomiast złamanie reguł powinno skutkować konsekwencjami.  Zanim jednak wprowadzimy zasady to uprzedźmy o nich i umówmy się z dzieckiem na dany system. Bądźmy stanowczy i dotrzymujmy słowa. To daje gwarancję sukcesu!

 

Trudności rodziców w przestrzeganiu i egzekwowaniu zasad.

Niestety trudności mogą się pojawiać, ponieważ odczuwamy lęk przed narażeniem dziecka na konsekwencje, często nie dotrzymujemy słowa, bo obiecaliśmy na przykład pod wpływem emocji coś, co okazuje się, że jest niemożliwe do spełnienia. Często też mamy kłopoty z jasnym sprecyzowaniem swoich oczekiwań i wymaganych reguł zachowania, albo stawiamy dziecku zbyt wiele i/lub niezbyt wygórowanych wymagań, w których dziecko po prostu się gubi, albo nie wie o co nam chodzi.

Ale co najważniejsze pamiętajmy, że nie możemy pozwalać dzieciom w imię ich dobrego samopoczucia, np. na okrucieństwo wobec zwierząt, szydzenie, wyśmiewanie słabszych, lekceważenie i brak szacunku do starszych czy wulgarne wyrażanie się o innych. W dużej mierze zachowanie i działanie dziecka zależy od tego jaki przykład im dajemy i na jakie gesty, słowa, postępowanie pozwalamy sobie w ich towarzystwie. Szczególnie młodsze dzieci naśladują zachowania mamy i taty, bo to oni są dla nich najważniejsi. Nastolatki zaś chętniej naśladują zachowania koleżanek i kolegów chcąc się przypodobać i nie zostać wykluczeni z grupy jeśli nawet ich system wartości i chęć postępowania różni się od tego jaki reprezentuje grupa.

Na podsumowanie

Chciałabym przytoczyć Państwu słowa Joanny Sakowskiej wspaniałej psycholog i autorytetu w dziedzinie wychowania, autorki programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, doświadczonej edukatorki, autorki programu rozwijającego kompetencje wychowawcze rodziców, pedagogów, wychowawców pt. „Szkoła dla rodziców i wychowawców”. Psycholog mówi: „wdrażajmy właściwe działanie, zamiast stosować karę oraz wskazujmy właściwe konsekwencje, zamiast wymierzać karę! I pamiętajmy, że jeśli podejmujemy działanie, które ma położyć kres niewłaściwej postawie dziecka, to wyświadczamy mu przysługę”.

Te słowa uważam za bardzo istotne i godne zapamiętania przez każdego rodzica, który pragnie dobrze i mądrze wychowywać swoje dziecko.

 

Z życzeniami zdrowia, pomyślności i wielu sukcesów osobistych i wychowawczych, Monika Kosobudzka – pedagog.

 

Literatura:                                                                                                                    

Joanna Sakowska, Szkoła dla rodziców i wychowawców cz.I, Warszawa 1999 r.

Faber Adele i Mazlish Elaine, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Poznań 1998 r.

Małgorzata Musiał, Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny, Warszawa 2017r.

 


 

Dzieciństwo jest bardzo ważnym okresem rozwojowym w życiu człowieka. Niezwykle istotną rolę w tym rozwoju spełnia zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Zabawa jest swoistą formą uczenia się dziecka. Zaspokaja ona potrzebę ruchu tak ważną w procesie rozwoju. Ma również ogromne znaczenie dla rozwoju psychicznego dziecka w wieku przedszkolnym. Dziecko podczas zabawy jest swobodne, spontaniczne nie obciążone koniecznością samokontroli jak na przykład w czasie zajęć organizowanych. To właśnie zabawa stwarza okazję ku temu by poszerzyć krąg doświadczeń. Podczas zabawy dziecko utrwala i doskonali przyswojone już sposoby myślenia i działania, ponadto rozwija swe możliwości umysłowe, wzbogaca zasób wiedzy o otoczeniu. Rozwój umysłowy dziecka jest ściśle związany z całokształtem jego działalności, której główną formą w wieku przedszkolnym jest zabawa. Dlatego tak ważne jest, jak ono się bawi. Zabawy dziecięce są nadzwyczaj różnorodne zarówno pod względem treści jak i stopnia złożoności. Podczas zabawy dziecko przeżywa rzeczywistość, w której może bezpiecznie przećwiczyć wiele umiejętności i wypróbować tysiące możliwości. Zabawa w wieku przedszkolnym jest specyficznym sposobem zdobywania wiedzy o otoczeniu, przejmowaniu od ludzi zwyczajów społecznego zachowania, gromadzenia doświadczeń, poszukiwaniu środków wyrazu dla przeżyć i doznań. Zabawy kształtują sferę uczuć i emocji. Oprócz przyjemności zabawy stwarzają możliwości wyładowania konfliktów uczuciowych i napięć nerwowych. Są działalnością podejmowaną przez dziecko z zainteresowania, osobiście odczuwanej potrzeby i dlatego angażuje ono w nią swoją energię, pomysłowość i inicjatywę. Prawdziwa zabawa wymaga zarówno nieograniczonego czasu jak i przestrzeni. Dlatego też bardzo istotne jest umożliwienie dzieciom prowadzenie swobodnych zabaw w domu, zorganizowanie otoczenia dziecka w taki sposób by mogło swobodnie korzystać z przedmiotów. Bardzo ważną rolę w zabawie odgrywa również zabawka. Obserwacje różnorodnych zabaw ukazały, iż dostęp do różnorodnych zabawek ma znaczący wpływ na jakość i formę zabawy oraz to, że zabawką może stać się wszystko, zależnie od sytuacji i wyobraźni dziecka. Dla
dobra dziecka, jego prawidłowego i harmonijnego rozwoju nie należy ograniczać dziecka w jego działaniach . rola dorosłych powinna ograniczyć się do zapewnienia dziecku bezpieczeństwa podczas jego spontanicznych poczynań.
Niejednokrotnie po czynnościach zabawowych dziecka możemy rozpoznać środowisko rodzinne, jego hierarchię, jak również dostrzec nieprawidłowości oddziaływań poszczególnych członków rodziny oraz wskazać jego miejsce w strukturze społecznej rodziny.


Dorośli powinni zrozumieć, że dziecko
„ nie bawi się dlatego,
że jest dzieckiem, ale bawi się dlatego by stać się
dorosłym”.
Wielu rodziców zastanawia się w jaki sposób
spędzić czas wolny z dzieckiem.
Gdy pogoda dopisuje zabieramy dziecko
na świeże powietrze, a tam ma nieograniczone możliwości.
Co jednak zrobić gdy mamy brzydką pogodę?
Nic trudnego, wystarczy tylko odrobina dobrych chęci i co najważniejsze dobry humor.


Zabawy z piłką
Nic nie sprawia tyle radości. Młodsze dzieci poradzą sobie z podrzucaniem, starsze natomiast będzie próbowało kopnąć lub złapać i odrzucić. Trochę treningu i może wyrośnie nowy piłkarz albo siatkarz.

 

Zabawy z wodą

Zabawy te sprawiają wiele radości. Do zabaw tych możemy użyć miski z wodą. Z maluchami możemy puszczać gumowe kaczuszki, ze starszakami statki papierowe. Dużo satysfakcji dziecko będzie miało jeśli przy okazji samo nauczy się składać  statek. Z dziećmi w każdym wieku można robić doświadczenia na przykład co tonie, a co nie?  Osobną grupą zabaw z wodą są  bańki mydlane.  To zabawa bardzo atrakcyjna w każdym wieku. Sprawia ona radość nawet dorosłym. Dzieci mogą korzystać ze słomki, starsze mogą tworzyć bańki urządzeniem zrobionym z dwóch patyczków i grubego sznurka. „Miksturę” do puszczania baniek możemy zrobić sami.

Zabawy z piaskiem

Do tej zabawy możemy użyć po prostu dużej tacy na którą wysypujemy zwykły piasek( można też kupić piaski w różnych kolorach). Możemy użyć innych sypkich produktów: mąka krupczatka, kasza manna, kasza jaglana.. Dzieci mogą na takiej powierzchni kreślić różne wzory palcem, dłonią, rozgarniać piasek i robić „babki”.

 

 

 

 

Zabawy planszowe

Zabawy planszowe są zawsze dobrym rozwiązaniem. Uczą skupiania uwagi, logicznego myślenia. Z maluchami możemy grać w gry typu „Memory”, które polegają na dobieraniu w pary takich samych obrazków, starszaki mogą zagrać w gry np. „Chińczyk”, „Warcaby”.

Dziecięcy tor przeszkód

Przygotowujemy dziecku tor przeszkód. Na podłodze rozkładamy przedmioty wykonane z różnych materiałów: poduszka, klocki, dywanik, kocyk, a także mały stolik pod którym dziecko może przejść lub przeczołgać się. Trzeba tylko pamiętać aby dostosować stopień trudności do wieku i możliwości dziecka.

 

 

Mała orkiestra

Nie macie w domu instrumentów. Nic trudnego- zróbcie je sami. Wystarczy plastikowa butelka, którą ozdobicie razem z dzieckiem i do której wrzucicie wspólnie  kamyki, guziki, fasolę, groch( można przy okazji policzyć wrzucane elementy). Trochę wspólnej pracy i marakasy gotowe. Do tego garnek, plastikowa miska, drewniana łyżka i orkiestra „gra”.

 

 

 

 

 

Zabawa z masą solną

Wystarczy tylko wraz z dzieckiem przygotować masę solną a dziecko na pewno znajdzie pomysł jak ją wykorzystać.

Przepis na masę solną:

200g mąki

200g soli

125 ml wody- wszystko razem wyrobić i gotowe!

 

 

 

 

Klocki

Klocki plastikowe, drewniane to niezastąpione zabawki. Wspólne budowanie z dzieckiem w każdym wieku zamków, wież to nieodzowny sposób na nudę.

 

Opracowała: Anna Kwiatkowska

Serdecznie dziękuję wszystkim Dzieciom, które wzięły udział w logopedycznym wyzwaniu nr 2. Bardzo się cieszę, że Wasze ręce pracują na różne sposoby. Ćwiczenia motoryki małej to usprawnianie całego ciała, ćwiczenie koordynacyjne, ale też wspomaganie rozwoju mowy.

Zapraszam do galerii i z radością przyznaję tytuły  ZŁOTEJ RĄCZKI dla:

Lenki Z. (Krasnale)

Kuby S. (Jeżyki)

Jasia B. (Krasnale).

 

GRATULUJĘ SERDECZNIE

Logopeda Beata Kuca

View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=352#sigProIdec65f11ab9

 

Ostatnio rozmawiałam z pewną mamą, która zmęczona zdalną pracą, nauką, całą sytuacją domową i swoimi dziećmi zadała mi powyższe pytanie. Skarżyła się, że ma wszystkiego dosyć i że chwilami ma ochotę wyjść z domu i już do niego nie wracać. Pomyślałam sobie, że świetnie ją rozumiem, bo czasami też mam ochotę wyjść i nie wracać:(.

I wychodzę... na taras, na ogród, do sklepu… ochłonę, złapię dystans i zawsze wracam:). Bycie rodzicem to wielka sztuka przez wielkie „S” i wszystkim zdarza się miewać gorsze momenty, co nie znaczy, że jesteśmy złymi rodzicami.

Rzeczywistość a wyobrażenia

Sytuacja związana z koronawirusem po porostu wszystkich nas zaskoczyła. Patrząc wstecz widzimy, że wiele aspektów naszego życia sprzed epidemii wyglądało inaczej niż w tej chwili. Żyjemy tu i teraz. I to za czym kiedyś tęskniliśmy, tzn. spędzanie czasu z rodziną, wspólne zabawy, odrabianie lekcji, gotowanie, itd. stało się dla wielu osób przytłaczającą i męczącą rzeczywistością. Pamiętajmy jednak, że z bliskimi łączą nas uczucia i silne więzi. Mimo, że nie zawsze mamy mnóstwo cierpliwości, a irytacja bywa silniejsza i nie lubimy swoich zachowań, to przecież ciągle jesteśmy tymi samymi kochającymi się ludźmi.

Codzienne przebywanie w domowej przestrzeni (nawet jeśli jest to dom z ogródkiem), wykonywanie podobnych lub tych samych czynności, próba ciągłego skupienia się przy klawiaturze z dziećmi u boku (bo trzeba zdalnie pracować i uczyć się), dbanie o dobrostan swoich bliskich, troski z każdym dniem większe, to rzeczywistość wielu rodziców. Ale można przynajmniej częściowo zmienić ją na łatwiejszą do przetrwania, unikając kilku błędów, które wpędzają nas w zły nastrój i przygnębienie.

 

Błąd nr 1 - martwienie się

Nieustanne zamartwianie się prowadzi do przygnębienia i stanów lękowych. Koncentracja na lęku przed tym, czego nie znamy, nie potrafimy przewidzieć, a więc i nie jesteśmy w stanie się na tę rzeczywistość przygotować powoduje, że wysiłek, jaki wkładamy w pracę i zajmowanie się wszystkimi sprawami zawodowymi, domowymi czy rodzinnymi, jest niewspółmierny do efektów. Trzeba sobie to uświadomić, skoncentrować się na tu i teraz, ustalić wspólnie z rodziną plan na kolejny dzień. Oddzielenie tego, na co nie mamy wpływu od tego, co możemy zmienić, bardzo pomaga w skupianiu się na zadaniach i chroni (przynajmniej częściowo) przed zbytnim zamartwianiem się.

Błąd nr 2  - „po trupach do celu”

Taka postawa powoduje, że odpoczynek i zajęcie się sobą traktowane są jak marnowanie czasu. A rzeczywistość pokazuje, że jeśli nie odpoczywamy i nie dbamy o swoje dobre samopoczucie, nasza wydajność i w pracy i w domu spada, psują się także relacje z bliskimi. Paradoksalnie, dbając o siebie i odpoczywając, inwestujemy w jakość swojej pracy i relacji z innymi. To dotyczy także dzieci. Im większą presję wywieramy na dziecko, by osiągało świetne wyniki, tym większe staje się ryzyko utraty więzi i bliskości. Młody człowiek może odczuwać takie zachowania rodzica jako warunkowanie miłości jego sukcesami. Rozsądne stawianie wymagań, ale także dbanie o odpoczynek i dobre samopoczucie może wesprzeć nasze dzieci w dążeniu do osiągnięcia sukcesu na własną miarę i oczekiwania.

Błąd nr 3 -  perfekcjonizm

Dążenie do bycia idealnym może zatruć życie nam i wszystkim wokół. Rodzic - perfekcjonista kontroluje swoje dziecko w tym, jak się uczy, jak wykonuje zadania. Wymaga stałego poprawiania wyników, potrafi wręcz zadręczać innych w dążeniu do doskonałości. Zapomina przy tym, że dzieci są odrębnymi bytami. Nie muszą być doskonałe we wszystkim. A błędy? Pokazują możliwość zmiany na lepsze, są trampoliną motywującą do zmian, przecież nie popełniają ich jedynie ci, którzy nic nie robią.

Zmęczony rodzic

Co odpowiedzieć przygnębionej mamie, która ze szklącym wzrokiem pyta: czy to znaczy, że jestem złym rodzicem skoro mam dosyć swoich dzieci? Odpowiedź brzmi: NIE.

To przecież nasze dzieci są dla nas najważniejsze, to dla nich się staramy i pracujemy, to one wyzwalają w nas uczucie czułości i miłości. Kochamy je, dbamy o nie mimo, że czasem doprowadzają nas do szewskiej pasji i mamy ich dosyć.

Każdy z nas ma prawo być wyczerpany opieką nad dziećmi, zmęczony nauką, pracą, obowiązkami. Nie musimy być idealnymi rodzicami. Zresztą przecież tacy nie istnieją:). Wystarczy, że jesteśmy zwyczajni, codzienni, troskliwi, kochający i autentyczni w tym, co robimy i czujemy, bo to jest świadectwem dobrego rodzica.

 

Kochani, zestresowani i zmęczeni rodzice życzę Wam duuużo cierpliwości, dobrego nastroju, uśmiechów i czułych gestów swoich pociech, które sprawiają, że łagodniejemy, uśmiechamy się i widzimy świat w kolorach.

 

Z serdecznym pozdrowieniem, Monika Kosobudzka - pedagog.

Biblioteka  poleca dla najmłodszych

 

W głośnym czytaniu bajki chodzi nie tylko o kolejną historyjkę , ale o bycie ze swoim dzieckiem, o poświęcenie mu swojego czasu, tak by czuło się najważniejsze na świecie . Czytanie dziecku bajki buduje więź pomiędzy dorosłym a maluchem. Ta więź będzie bardzo ważna , gdy dziecko wejdzie w okres dojrzewania . Zdobyte podczas czytania bajek zaufanie wobec rodzica pozwoli mu uniknąć wielu złych decyzji.

http://rodzice.net/news/bajki/

Czytaj dziecku darmowe bajki o przygodach Elfów, rozwijaj wyobraźnię i przenieś się do magicznego świata latających prezentów i czekoladowych domków.

https://www.elfibajka.pl/bajka-do-czytania.html

Edukacyjne bajki do czytania. Historie i opowiadania dla dzieci.

https://www.bajkidoczytania.pl/bajki

Dzieci uwielbiają czytanie bajek! Mamo, tato przeczytaj bajkę! Bajki do czytania dla dzieci przez rodziców i dziadków. Mamy także opowieści, wiersze i legendy dla najmłodszych na dobranoc i nie tylko. Zapraszamy! 

https://miastodzieci.pl/bajki/k/bajki-do-czytania/

Bajki pełnią ważną funkcję w życiu dziecka – nie tylko pobudzają wyobraźnię, ale też pomagają zrozumieć otaczający nas świat i rządzące nim prawa.

https://mamotoja.pl/bajki-do-czytania-lista-najlepszych-bajek-dla-dzieci,ksiazki-dla-dzieci-artykul,23260,r1p1.html

 

Czytane bajki do słuchania

https://www.youtube.com/watch?v=PWKzhmyHFKA

 

 Zachęcam do czytania dzieciom, ale także do przysyłania zdjęć ze wspólnego czytania na adres   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., które pozwolą stworzyć piękną pamiątkę i zostaną umieszczone na stronie internetowej.

 

Opracowała: Alicja Skoczylas

Nauczyciel bibliotekarz

 

 

 

 

Z uwagi na brak przepisów dotyczących zachowania reżimu sanitarnego w żłobkach i przedszkolach, Gmina Miękinia dnia 06 maja 2020r. nie uruchomi działalności w/w placówek.

 

Kochane Przedszkolaki!

Wspieramy Was i tęsknimy za grupowymi przyjęciami, na razie  Każdy z Was, kto obchodził urodziny od czasów zamknięcia przedszkola, dostanie indywidualne, wirtualne  życzenia.

 

Jubilaci z grupy „Chmurki” i „Smerfy”!!!!!

Zdrowia, szczęścia, pomyślności,

niech od dzisiaj radość gości,

lodów, ciastek i słodyczy

tego Wam przedszkole życzy.

(A konkretnie - pani Ania Rużyło i pan Mateusz Ranosz)


 

 

 

Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęca nauczycieli, uczniów i ich rodziców do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi dotyczącymi właściwego zachowania w teatrze, ze spektaklami w formie wideo czy do wirtualnego spaceru –  gdzie jest to tylko część bogatej oferty Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Propozycję swoją dzieli na kilka obszarów:

Bon ton w teatrze

Seria krótkich filmów animowanych dla najmłodszych, w której rodzeństwo – Moni i Uszko – uczą zasad prawidłowego zachowania w teatrze. W co się ubrać? Jak trafić na swoje miejsce bez nawigacji? Co robić, gdy na widowni zacznie nam burczeć w brzuchu? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można znaleźć pod adresem: http://vod.teatrwielki.pl/edukacja/

Spektakle

Za pośrednictwem platformy http://vod.teatrwielki.pl/ można skorzystać z repertuaru Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. W zamieszczonych tam nagraniach spektakli znajdują się propozycje zarówno dla najmłodszych, jak i dorosłych.

Wirtualny spacer po teatrze

Podczas wirtualnego spaceru, za pomocą filmów i materiałów interaktywnych, można zapoznać się z dziejami Teatru Wielkiego w Warszawie, dowiedzieć się jaki jest wygląd i znaczenie pomieszczeń znajdujących się w Teatrze i jak funkcjonują w nim liczne pracownie.

Galerie Opera w 3D

W trójwymiarowej przestrzeni zaprezentowane są wystawy tematyczne przygotowane w ramach projektu Galeria Opera. Opowiadają one o twórczości wybitnych polskich artystów.


Cala oferta online Teatru Wielkiego - Opery Narodowej znajduje się pod adresem: http://vod.teatrwielki.pl/

 

źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja/materialy-edukacyjne-teatru-wielkiego--opery-narodowej

 

Wlaźlak – Szał – dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini

Długie tygodnie spędzone w domach, dzieci nie chodzą do przedszkoli i szkół, a my - dorośli mamy już dosyć zdalnej pracy, nauki i monotonnej rzeczywistości.

Dni nie różnią się od siebie, nawet sobota i niedziela są właściwie takie same jak reszta tygodnia. Pewnie w większości marzymy już o tym, żeby wrócić do normalności sprzed epidemii. Niestety okazuje się, że jeszcze cierpliwie musimy wytrzymać ten stan, co u dużej części osób budzi złość, przygnębienie, lęk, bezradność, smutek, zniecierpliwienie…

Pamiętajmy, że podobne emocje, myśli i pytania, które powstają w naszych głowach towarzyszą  również naszym dzieciom. 

Każdy z nas poszukuje odpowiedzi na nurtujące pytania. Ciekawość to warunek rozwoju. Szczególnie, gdy rzeczywistość się zmienia i traci na przewidywalności, każdy pragnie wtedy jeszcze bardziej zrozumieć, co się dzieje, dziecko czuje i myśli podobnie jak my.

Bądźmy gotowi na pytania, które nam zada i odpowiadajmy na nie adekwatnie do jego wieku (tylko tyle, ile jest potrzebne). Nasze dziecko przecież słyszy rozmowy, docierają do niego różne informacje, często strzępki, które nie zawsze rozumie. Bądźmy gotowi na to, że pytania mogą się pojawić w różnych sytuacjach, niekoniecznie dla nas odpowiednich. Jeśli w danej chwili nie możemy na nie odpowiedzieć, zadbajmy o to by do nich wrócić.

Tak jak nie sposób w jednej rozmowie odpowiedzieć na wszystkie dziecięce pytania, tak nie sposób przytoczyć przykłady wszystkich pytań jakie mogą zadać nam dzieci:). 

Ale zainspirowana rozmową z moją małą córeczką, postanowiłam przytoczyć odpowiedzi na ważne pytania 6-letniej Rozalii:

 

Mamo, co to jest koronawirus?

– Rozalciu, to jest wirus, który tak jak wirus grypy wywołuje chorobę. Pamiętasz jak sama chorowałaś? Wirusów jest wiele, na te stare i znane mamy szczepionki, które chronią przed zachorowaniem. Ten jest nowy i nie ma jeszcze na niego szczepionki i lekarstwa, a lekarze i naukowcy poszukują skutecznych środków do leczenia ludzi, którzy zarazili się koronawirusem i zachorowali na chorobę, która nazywa się COVID19.

 

Mamusiu, dlaczego nie mogę iść do przedszkola?

– Pamiętasz, jak Karolinka miała ospę, nie mogłyśmy jej odwiedzać, żeby nas nie zaraziła. Teraz jest podobnie, nie chcemy, żeby choroba się rozprzestrzeniała, żeby ludzie nie zarażali się od siebie i nie chorowali. Dlatego dzieci nie uczęszczają do przedszkola/szkoły, a wielu dorosłych do pracy, żeby się nie stykać i tym samym chronić siebie i innych przed chorobą.

 

A dlaczego ciocia Madzia idzie do pracy?

Róziu, nie wszyscy mogą zostać w domu, dużo osób pracuje, np. panie w sklepach, na poczcie, lekarze, pielęgniarki, kurierzy, kierowcy, dostawcy towarów do sklepów i wiele innych osób, ale ci, co pracują, zachowują szczególne środki ostrożności, to znaczy noszą rękawiczki i maseczki na twarzach, często myją i dezynfekują ręce i przedmioty, które dotykają. Wiesz, że ciocia Madzia jest pielęgniarką, pracuje w szpitalu, dba o chore dzieci i pomaga im wrócić do zdrowia.

 

Ja chcę się spotkać z Mają!!! Chcę iść na plac zabaw!!!!

– Rozumiem Cię, mi też brakuje spotkań z koleżankami. Wiem, że tęsknisz za zabawą z dziećmi. Musimy jednak być cierpliwe i poczekać. Możemy teraz zadzwonić do osób, z którymi chętnie spędzałyśmy czas. Możemy też zająć się tym, co lubimy robić w domu np. rysować, malować, budować z klocków, tańczyć, śpiewać lub pobawić się na swoim podwórku i w swojej piaskownicy.

 

Kiedy pojedziemy do babci i dziadka ? Ja już strasznie za nimi tęsknię.

Teraz nie możemy spotykać się z innymi ludźmi, ani z dziadkami, ani z ciocią, wujkiem i kuzynami, ponieważ nie wiemy czy nie stanowimy dla nich zagrożenia i czy oni nie są zagrożeniem dla nas. Ale gdy pomyślisz o babci to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby do niej zadzwonić, na pewno się ucieszy!

 

Ale mamusiu przecież my nie jesteśmy chore ...                                                                                                                

Tak kochana, raczej jesteśmy zdrowe, ale czasem jest tak, że czujemy się dobrze, nie mamy żadnych objawów choroby, a możemy mieć w sobie wirusa i zarażać innych nie wiedząc o tym, a dziadkowie są starsi, zmęczeni, mają różne choroby i gdybyśmy ich niechcący zaraziły to mogliby poważnie zachorować i trafić do szpitala.

 

Mamo, a czy babcia z dziadkiem mogą umrzeć?

– Kochanie, każdy z nas kiedyś umrze. Babcia i dziadek czują się teraz dobrze. Dbają o siebie, żeby długo żyć i cieszyć się tym jak rośniesz, bawisz się i uczysz nowych rzeczy. Czasem ludzie umierają nagle, bo na przykład bardzo poważnie zachorują i ich organizm nie może poradzić sobie z chorobą i wówczas umierają.

 

Ale ja nie chcę żeby babcia umarła (płacz)

Ja też tego nie chcę, odgońmy przykre myśli, przecież babcia ma się dobrze, rozmawiałaś  z nią  dzisiaj, opowiadała Ci śmieszne rzeczy i razem śmiałyście się z tych historii...

 

Jak długo będziemy siedzieć w tym domu? (zniecierpliwienie)

– Trudno powiedzieć, nie wiem ile czasu będzie potrzeba na poradzenie sobie z tą sytuacją. Ważne jest, abyśmy przestrzegali zasad higieny, mycie rąk i nie spotykanie się z innymi jest najlepszą ochroną przed zarażeniem. Pomyśl jednak proszę, że ten czas jest tylko dla nas, możemy się bawić i wspólnie robić różne rzeczy.

 

Rozmawiając z dzieckiem musimy pamiętać o tym żeby przekazywać informacje zgodnie z prawdą, ale dostosowane do wieku dziecka.

  1. Pozwólmy sobie na słowo „nie wiem”, by unikać przekazywania niepotwierdzonych informacji, ale nie ucinajmy tym stwierdzeniem rozmowy z dzieckiem.
  2. Starajmy się być świadomi swoich lęków. To naturalne, że My również czujemy się nieswojo i niejednokrotnie pytanie dziecka może być trudne i zaskakujące.
  3. Towarzyszmy dziecku i bądźmy gotowi, by je wesprzeć.

 

Starajmy się nie zostawiać naszej pociechy z wątpliwościami, na które nie otrzymała odpowiedzi, wracajmy do rozmowy na temat, który został „otwarty”. Brak wyjaśnień i tłumaczeń rodzi w głowie dziecka różne domysły, niepewność, czasem strach przed nieznanym i szereg kolejnych pytań, z którymi dziecko zostaje samo. W czasie dialogu z synem/córką nie okazujmy zdenerwowania i zniecierpliwienia, nie mówmy, np.: „to nie temat dla ciebie”, albo: „nie będę z tobą rozmawiać, bo jesteś jeszcze za mały/mała i nie zrozumiesz”. Tego typu zwroty wzbudzą jedynie w dziecku poczucie, że ono i jego sprawy nie są tak ważne jak sprawy dorosłych, że lepiej nie pytać skoro i tak nie otrzymam odpowiedzi.

Dlatego rozmawiajmy, tłumaczmy, wyjaśniajmy, bo dzięki temu uczymy nasze dziecko, jak radzić sobie z trudnościami, jak przeżywać swoje lęki i obawy, jak dbać o siebie nawzajem, jak budować więzi.

 

Serdecznie pozdrawiam i życzę wszystkim rodzicom wielu ciekawych, ubogacających i rozwijających  dyskusji z dziećmi oraz kreatywnych wyjaśnień i wyczerpujących odpowiedzi na wszystkie dziecięce pytania.

 Z życzeniami zdrowia, Monika Kosobudzka – pedagog


 

źródło: http://w-strone-dziecka.blogspot.com/2016/11/jak-mowic-do-dziecka-zeby-rozmowa-nie.html

 

Nowe ciekawe warsztaty , nowe terminy!

 

STEM Kindloteka dla każdego – warsztaty online!

 

W czasie, kiedy większość z nas zostanie w domu, chcemy Was zaproponować warsztaty online, które przygotowujemy dla Amazon w ramach współpracy merytorycznej przy projekcie STEM Kindloteki. Mamy dla Was wspaniałe spotkania.

 

https://cyfrowydialog.pl/2020/03/14/stem-kindloteka-dla-kazdego-warsztaty-online/  

 

Uwaga! Mamy dla Was nowe tematy warsztatów online!
Nasz repertuar będzie się poszerzał, ale już teraz sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy.

 

Kiedy: 28 kwietnia

Spotkanie z legendami…
Dla kogo? dzieci w wieku 6-9 lat i rodzice
Opis: Jak to było? Smok toruński zjadał warszawskie piernik sprzedawane przez poznańską syrenkę? Ojjj, coś tu chyba się jednak pomieszało … zapraszam na spotkanie fanów łamigłówek i zagadek, którym legendy niestraszne! 
Przygotuj: Kartkę papieru i coś do pisania.
Prowadząca: Teresa Smoleń
Czas trwania: 45 minut
Gdzie: STEM Kindloteka dla Każdego! (logowanie)


Kiedy: 28 kwietnia, godz. 10:00

Wszystko co chcielibyście wiedzieć o kotach, a boicie się zapytać.
Dla kogo? dzieci w wieku 6-9 lat i rodzice
Opis: Jak nazywają się wąsy kota? Czy wszystkie koty unikają wody? Jak niektóre koty radzą sobie w niskich temperaturach? Na te i inne pytania postaramy się znaleźć odpowiedzi razem z kotem Scratchem.
Przygotuj: tablet/smartfon z aplikacją Scratch Junior
POBIERZ Google Play / POBIERZ App StorePOBIERZ na komputer
Prowadząca: Joanna Apanasewicz
Czas trwania: 45 minut
Gdzie: STEM Kindloteka dla Każdego! (logowanie)

Kiedy: 28 kwietnia, godz. 11:30

 

29 kwietnia

Niezłe ziółko!
Dla kogo? dzieci w wieku 6-9 lat i rodzice
Opis: Spotkanie to pozwoli wybrać się w poszukiwanie prawidziwie ważnych wartości, które niezbędne są w codziennym życiu. Brzmi tajemniczo? Tym bardziej zapraszamy… 
Przygotuj: Kartkę papieru i coś do pisania.
Prowadząca: Teresa Smoleń
Czas trwania: 45 minut
Gdzie: STEM Kindloteka dla Każdego! (logowanie)


Kiedy: 29 kwietnia, godz. 10:00

Zmajstrujmy coś!
Dla kogo? dzieci w wieku 6-12 lat i rodzice
Opis: Czy ktoś z Was chce polecieć w kosmos? A może fascynuje się rakietami? Jeżeli tak, to te zajęcia są właśnie dla Was! Będziemy budować rakietę, którą wystrzelimy (zobaczymy czy w kosmos). 
Przygotuj: słomka (postaraj się znaleźć grubszą), ołówek (z gumką na końcu-ważne), kartka twardszego papieru, metalowa pinezka, taśma klejąca, gumka recepturka, drewniany patyczek, nożyczki
Prowadząca: Mariola Fik
Czas trwania: 45 minut
Gdzie: STEM Kindloteka dla Każdego! (logowanie)


Kiedy: 29 kwietnia, godz. 11:30

 

30 kwietnia

Jak to możliwe? Opowiedzi na pytania ciekawskich dzieci.
Dla kogo? dzieci w wieku 6-9 lat i rodzice
Opis: Jak poruszają się węże? Dlaczego gwiazdy migocą? Po co zebrom paski? Na spotkanie zapraszamy wszystkie ciekawe świata dzieci, te które zadają swoim rodzicom 1500 pytań dziennie. 
Przygotuj: lupa, kartka papieru, kredki/flamastry, ciekawość świata
Prowadząca: Agnieszka Chomicka-Bosy
Czas trwania: 45 minut
Gdzie: STEM Kindloteka dla Każdego! (logowanie)


Kiedy: 30 kwietnia, godz. 10:00

Zabawy z animacją
Dla kogo? dzieci w wieku 6-12 lat i rodzice
Opis: Zamienimy się w twórców, którzy stworzą ciekawą animację na dowolny temat. W czasie spotkania poznamy proste techniki i narzędzia pozwalające zaplanować, zrealizować i opublikować krótką animowaną produkcję
Przygotuj: dobry humor i otwartą głowę
Prowadzący: Krzysztof Jaworski
Czas trwania: 45 minut
Gdzie: STEM Kindloteka dla Każdego! (logowanie)
Kiedy: 30 kwietnia, godz. 11:30

 

4 maja

O tym, jak wychować sobie rodziców.
Dla kogo? dzieci w wieku 6-12 lat i rodzice
Opis: Wszystkim rodzicom przyda się trochę dyscypliny. Jest ktoś, kto poznał niezawodny sposób na to, jak rodziców wychować. Chcecie poznac tego „ktosia”? Chcecie poznać sposób? Zapraszamy na spotkanie
Przygotuj: Kartkę białego papieru,flamaster, coś do zasłonięcia się przed rodzicami ( duża chusta, spory wachlarz, niewielka kotara :))
Prowadząca: Agnieszka Chomicka-Bosy
Czas trwania: 45 minut
Gdzie: STEM Kindloteka dla Każdego! (logowanie)
Kiedy: 4 maja, godz. 10:00

 

 

Opracowała Alicja Skoczylas – nauczyciel bibliotekarz

 na podstawie https://cyfrowydialog.pl/

 

 

 

źródło:http://www.nicnudnego.pl/kursy-komputerowe-dla-dzieci-w-jozefowie/

 

Wsparcie psychologiczne dla dzieci i młodzieży

 

Szanowni Państwo,

Dolnośląski Kurator Oświaty informuje, że od dnia 1 kwietnia 2010r. w Ośrodku Neuropsychiatrii NEUROMED we Wrocławiu przy ul. Białowieskiej 74a działa Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, który umożliwia dzieciom, młodzieży i ich rodzinom bezpłatne wsparcie psychologiczne i psychoterapeutyczne.

W obecnej sytuacji epidemicznej wsparcie, o którym mowa wyżej udzielane będzie za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.

Osoby zainteresowane proszone są o kontakt telefoniczny pod numerem: 71 350 17 80 wew. 31
w godz. od 8.00 – do 14.00

lub poprzez pocztę elektroniczną:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Porady są bezpłatne, finansowane przez NFZ. Nie jest wymagane skierowanie!!!

źródło: https://www.kuratorium.wroclaw.pl/wsparcie-psychologiczne-dla-dzieci-i-mlodziezy/

 

Z poważaniem Wlaźlak – Szał – dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini

 

 

Drodzy Rodzice,

Dzisiaj chciałabym zwrócić Państwa uwagę na to jak istotny jest rozwój motoryki ręki w rozwoju mowy.

Tworzenie mowy jest wyższą czynnością nerwową, sprawnością nabywaną później niż zdobywanie innych czynności motorycznych np. siedzenie, chodzenie. Mowa jest ruchem precyzyjnym, powstaje dzięki umiejętności skoordynowania ruchów poszczególnych elementów aparatu artykulacyjnego (np. takich jak wargi, język).

Bardzo często dzieci z trudnościami w nabywaniu mowy borykają się z brakiem umiejętności bezpośredniego powtarzania kilku sekwencji ruchowych i trudnościami w ich zapamiętaniu. A to umiejętność, bez której bardzo trudno jest nauczyć się mówić i zdecydowanie trudniej czytać. Mówieniu bowiem, tak jak czytaniu, towarzyszy pewien rytm, sekwencja, która jest ciągiem znaków (ruchów, dźwięków, obrazów, symboli) stanowiącym strukturę uporządkowaną według określonej zasady.

Podczas ćwiczeń z dziećmi z zaburzeniami w porozumiewaniu się ważne jest naśladowanie ruchów, dźwięków i obrazów. Ćwiczenie pamięci, szczególnie sekwencyjnej, jest gwarantem osiągnięcia sukcesu w nauce mowy. Konieczne są również ćwiczenia uwzględniające czucie ułożenia części własnego ciała. Powtarzanie sekwencji sylab − tworzenie wyrazów jest możliwe dopiero wówczas, gdy dziecko nauczy się powtarzać (naśladować) ruchy. Najłatwiej jest naśladować ruchy rąk, a dopiero potem ruchy narządów artykulacyjnych.

Rodzice często pytają po co nawlekamy koraliki, bawimy się piaskiem kinetycznym albo przesypujemy ryż czy segregujemy różne materiały. Powodem takich oddziaływań jest wiedza o bliskim położeniu w mózgu obszarów odpowiedzialnych za ruch ręki oraz ośrodków odpowiedzialnych za mowę. Pobudzając ośrodki odpowiedzialne za funkcje percepcyjne i motoryczne ręki aktywizujemy jednocześnie sąsiednie obszary czyli np. te odpowiadające za ruchy narządów aparatu artykulacyjnego.

Sposobów na ćwiczenie rąk jest bardzo wiele, np. lepienie z plasteliny, zabawa ciastoliną, piaskiem kinetycznym, malowanie rękami, gąbeczkami, ugniatanie kulek z papieru… wiele takich zabaw wykonujemy w moim gabinecie, a w obecnej rzeczywistości staram się je Państwu proponować jako uzupełnienie terapii logopedycznej.

 

Kochane Dzieci,

Ogłaszam kolejne wyzwanie pt. Moje pracowite rączki. Prześlijcie zdjęcie ulubionej zabawy wzmacniającej pracę rąk. Czekam do 30.04 i z przyjemnością zrobię wystawę on-line zdjęć z ciekawymi pomysłami –to może być inspiracja dla innych! Pomysły postaramy się zrealizować w gabinecie jak tylko uda nam się spotkać!

Dobrej zabawy!

 

Z serdecznymi pozdrowieniami, logopeda Beata Kuca

Szanowni Państwo,

jak poinformował Minister Edukacji Narodowej – Dariusz Piontkowski - zdalne nauczanie zostaje przedłużone do 24 maja 2020r. (dotyczy to zarówno szkół i przedszkoli)

Nasi nauczyciele będą nadal więc kontynuować edukację zdalną, a specjaliści szkolni pozostaną w dalszym ciągu do Państwa dyspozycji.

            Informuję, że podano terminy egzaminów ósmoklasisty: 16, 17, 18 czerwca 2020r. i terminów dodatkowych (07, 08, 09 lipca 2020r.). Wyniki egzaminów zostaną podane do wiadomości do 31 lipca 2020r., wtedy też szkoły otrzymają zaświadczenia uczniów o wynikach egzaminów. O szczegółach dotyczących egzaminu będę Państwa informować na bieżąco.

Jak przekazał Minister D. Piontkowski- co do przedszkoli termin zamknięcia do 24 maja 2020r. jest umowny, ponieważ zakłada, że będzie można o zajęciach opiekuńczych w przedszkolu mówić być może nieco wcześniej.

Będę Państwa informowała na bieżąco o wszelkich nowych ustaleniach.

Z życzeniami zdrowia i przesyłanym ogromem pozytywnej energii, a także podziękowaniami za wytrwałość, cierpliwość, wsparcie, zrozumienie i współpracę, a także z prośbą o przekazanie uścisków dla Dzieciaków i SzkolniakówJ,

 Wlaźlak-  Szał – dyrektor Zespołu szkolno – Przedszkolnego w Miękini

 

 

Serdecznie dziękuję wszystkim Dzieciom, które wzięły udział w logopedycznym wyzwaniu nr 1. Bardzo się cieszę, że jecie zdrowe i tak pięknie podane posiłki. Jedzenie to ogromna przyjemność! Drodzy Rodzice „Niejadków” pamiętajcie, że forma podania jest niezwykle istotna.

Przygotowywanie posiłków to nie tylko świetny sposób wspólnego spędzania czasu, to eksperymentowanie, poznawanie nowych propozycji łączenia smaków, to doskonała stymulacja zmysłowa, jakże ważna w profilaktyce logopedycznej.

Przedstawiam smakołyki trójki laureatów:

Lenki Ziejki i Jasia Barczaka z Krasnali oraz Kubusia Skiby z Jeżyków.

Wszyscy zajmują pierwsze miejsce!

GRATULUJĘ WAM KOCHANE DZIECI I WASZYM POMYSŁOWYM RODZICOM

Logopeda Beata Kuca


View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=352#sigProIde2550bfb25

Obecna sytuacja nie jest łatwa zarówno dla rodziców jak i dla małych dzieci, które potrzebują ruchu i przestrzeni do zabawy, by zaspokoić swoje potrzeby rozwojowe. Okres wczesnego dzieciństwa to czas rozwoju wielu ważnych umiejętności. By przebiegał prawidłowo, istotne jest funkcjonowanie i stymulacja wielu obszarów rozwojowych.

Zabawy manualne

Zabawy manualne, rozwijające motorykę małą, mają wpływ na ogólny rozwój dziecka w tym także i mowy. Rozwijają mięśnie dłoni, ćwiczą koordynację, manipulację przedmiotami, a także planowanie motoryczne. Są to umiejętności bazowe do nabycia w przyszłości innych, bardziej złożonych jak np. pisanie. Podczas codziennych zabaw warto wykorzystać plastelinę, tworzyć masy plastyczne, nawlekać koraliki lub makaron na sznurek, malować palcami umoczonymi w farbie, tworzyć konstrukcje z klocków, włączyć dziecko do aktywności w kuchni- gotowanie, przesypywanie i dotykanie różnych produktów spożywczych to również świetna zabawa.

Zabawy ruchowe z dzieciństwa mamy i taty:)

  • Raz, dwa, trzy – baba Jaga patrzy - Jedna osoba to baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.
  • Ciuciubabka - Dziecko, które jest ciuciubabką, stoi w środku koła z zawiązanymi oczami. Dziecko śpiewa znaną piosenkę, a ciuciubabka próbuje je złapać.
  • Kolory - Dziecko trzyma piłkę. Pozostałe osoby siadają w szeregu naprzeciw niego. Prowadzący rzuca piłkę po kolei do każdego, wymieniając przy tym różne kolory, łapią i odrzucają piłkę. Nie można jej złapać, gdy rzucający piłkę powie „czarny!”. Zmiana z prowadzącym następuje, gdy ktoś złapie piłkę, mimo że padło hasło „czarny!”.
  • Balonik - „Baloniku mój malutki, rośnij duży, okrąglutki. Balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę, no i... bach!”. To świetna zabawa, uwielbiana przez maluchy obojga płci.
  • Gra w klasy - Narysuj na chodniku kratki do gry w klasy i ponumeruj je do pięciu. Pokaż dziecku, jak rzucić kamyk, patyk na jedną z kratek. Zachęć malca do skakania po kratkach, aż znajdzie się na numerze, na który upadł rzucony przedmiot.
  • Jaś - Dwie osoby stojące naprzeciw siebie rzucają do siebie piłkę. Trzecia osoba ustawia się twarzą do rzucającego i próbuje przechwycić piłkę. Może to zrobić wtedy, gdy rzut będzie niecelny i piłka upadnie, lub gdy, podskakując wysoko, złapie ją. Kiedy „głupi Jaś” przechwyci piłkę, zamienia się miejscem z dzieckiem, które właśnie rzucało.
  • Celowanie - Ustawiamy na środku dużą piłkę lub inny przedmiot (np. duże wiaderko). Metr od niej rysujemy linię, na której stają rzucające osoby. Każde otrzymuje małą piłkę (można zrobić z papieru, gazety), którą stara się trafić w piłkę (lub do wiaderka). Po dwóch kolejkach staramy się zwiększyć odległość. Z piłką najlepiej bawić się na podwórku, ale można tez w domu, tylko trzeba uważać na żyrandole i przedmioty, które mogą niechcący ulec zniszczeniu:).
  • A może rower, rolki, hulajnoga, jeżeli dziecko jeszcze nie potrafi jeździć na rowerze lub rolkach, to być może okres pandemii okaże się dobrym czasem na naukę tych wspaniałych umiejętności.

Zabawy s³uchowe

W warunkach domowych można zorganizować wiele zabaw stymulujących percepcję słuchową, która ma ogromny wpływ na rozwój mowy dziecka. Spostrzeganie, różnicowanie oraz identyfikowanie dźwięków:

  • podczas pobytu w ogrodzie / na tarasie/ na balkonie– dziecko wsłuchuje się w otaczające je dźwięki i stara się nazywać co usłyszało.
  • naśladowanie odgłosów zwierząt i otoczenia (np. sss- wąż, szszsz- wiatr, bzzz-mucha);
  • wykorzystując przedmioty w pomieszczeniu– dziecko może mieć zasłonięte oczy lub siedzieć tyłem do rodzica, który celowo wytwarza dźwięki wykorzystując przedmioty w najbliższym otoczeniu, np. zamyka szufladę/szafę, odsuwa krzesło, otwiera książkę, włącza suszarkę/odkurzacz/mikrofalę, spuszcza wodę, przesypuje makaron do pudełka, itd – dziecko po usłyszeniu dźwięku określa go.
  • zabawy z instrumentami: wystukiwanie/wyklaskiwanie rytmu – rodzic siada przed dzieckiem, prezentuje dziecku prosty rytm, który ma odtworzyć;
  • gra na instrumentach z różnym natężeniem (głośno - cicho) lub tempem (szybko - wolno), dziecko może poruszać się w różny sposób w zależności od usłyszanego dźwięku: głośno - podskakuje, cicho - kuca, szybko - biegnie, wolno - porusza się powoli.
  • ćwiczenia pamięci słownej - rodzic mówi do dziecka szeptem przez papierową tubę/rurę: pojedyncze słowa, proste zdania, zagadki. Zadaniem dziecka jest powtórzyć co usłyszało lub rozwiązać zagadkę.
  • zabawy z muzyką – słuchanie i śpiewanie piosenek, zabawy muzyczno - ruchowe;
  • słuchanie audiobooków, słuchowisk, a następnie prowokowanie dziecka do rozmowy na temat usłyszanej historii/bajki;
  • zabawy z sylabami – dzielenie na sylaby słów (imion, nazw przedmiotów z najbliższego otoczenia). W początkowym etapie kształtowania u dziecka umiejętności podziału na sylaby, by ułatwić mu ćwiczenie warto wykonywać je wspólnie z nim- jednocześnie dokładając ruch np. wyklaskiwanie w dłonie lub stukanie w bębenek.

Codzienne czytanie to super sprawa!

Czytanie dziecku jest bardzo korzystne nie tylko w aspekcie rozwoju językowego, ale także emocjonalnego, psychicznego jak również wpływa na budowanie pozytywnych relacji i bliskość z rodzicem. Czytanie książek powinno stać się codziennym rytuałem, np. przed snem.

W zależności od wieku dziecka należy dostosowywać tematykę treści. Obrazki w książce można wspólnie omawiać - prowokować dziecko pytaniami do opowiadania tego, co znajduje i dzieje się na ilustracji. Warto z dzieckiem rozmawiać  o treści każdej przeczytanej bajki lub wiersza, to świetna zabawa edukacyjna.

Podczas pobytu w domu należy ograniczyć korzystanie z technologii wysokich – telefon, tablet, telewizja. Dzieci do trzeciego roku życia nie powinny mieć z nimi kontaktu. Pisząc te słowa, sama się w tym miejscu uśmiecham, bo przecież wszyscy wiemy, że w obecnych czasach i zaistniałej sytuacji to niemalże niemożliwe. Dlatego zadbajmy o to, aby nasze maluszki miały chociaż ograniczoną styczność z tego typu sprzętem. Pozwólmy dzieciom na oglądanie bajek, jednak postarajmy się żeby przedszkolak nie spędzał kilku godzin przed telewizorem, czy innym urządzeniem. Nie jest również wskazane oglądanie TV wieczorem, przed snem. Kontrolujmy, co oglądają dzieci i ile czasu spędzają przed ekranem, wybierajmy bajki, które są ciekawe, edukacyjne i dostosowane do wieku dziecka.

Powyżej przedstawiłam tylko nieliczne przykłady zabaw, które można wykorzystać spędzając  kwarantannę w domach. Myślę, że na pewno znacie Państwo jeszcze wiele innych ciekawych sposobów na wspólne spędzanie czasu z dzieckiem. Zdaję sobie również sprawę z tego, że chwilami może być trudno, może brakować cierpliwości, czasu, a poczucie przygnębienia i zmęczenia może odbierać chęci do pracy, nauki, nie mówiąc już o zabawie. Mimo to, proszę się nie poddawać, starać się myśleć pozytywnie, zadbać o relaks i odpoczynek żeby mieć siłę i energię do codziennych obowiązków.

 Wszystkim rodzicom przedszkolaków życzę dużo zdrowia, cierpliwości, uśmiechu i ciekawych pomysłów na spędzanie czasu z dziećmi oraz radości ze wspólnej zabawy:)

                                                                                                          Monika Kosobudzka - pedagog

Podkategorie