default_mobilelogo

Orientacja przestrzenna to zdolność poznawcza umożliwiająca bycie świadomym swoich relacji z otoczeniem oraz z samym sobą. Jest to również umiejętność określania lewej i prawej strony w schemacie własnego ciała i w przestrzeni. Na orientację przestrzenną składa się także umiejętność określania stosunków między przedmiotami i orientowania się w schemacie ciała osoby, która znajduje się naprzeciwko. Już od narodzin dziecko uczy się postrzegania otaczającej go przestrzeni. Zaczyna od świadomości własnego ciała. Następnie dziecko zauważa, że przedmioty mogą znajdować się przed nim, za nim, obok itd. Kolejnym etapem jest rozwijanie się umiejętności widzenia świata oczami innej osoby, co wymaga dużego wysiłku intelektualnego, ponieważ jest związane z rozumieniem pojęcia przesunięcia i obrotu.

Źródło: www.sosw.tarnow.pl

 

Orientacja w przestrzeni jest warunkiem prawidłowego funkcjonowania dziecka w otaczającej rzeczywistości i stanowi kluczowy element w edukacji, dlatego powinna być rozwijana jeszcze przed rozpoczęciem nauki w szkole. Z chwilą rozpoczęcia edukacji szkolnej bardzo potrzebna staje się umiejętność orientacji na kartce papieru. Jest ona konieczna w procesie nauki czytania i pisania, a następnie podczas uczenia się matematyki, geografii i fizyki. Specjaliści uważają, że dzieci rozpoczynające naukę w szkole, powinny umiejętnie patrzeć na otoczenie oczami drugiej osoby i orientować się na kartce papieru. W przeciwnym razie mogą mieć trudności z rozumieniem i wykonywaniem poleceń nauczycieli.

Dzieci najlepiej poznają przestrzeń poprzez działanie w niej, kiedy mogą czuć, obserwować i nazywać swoje doświadczenia. Dlatego jako osoby dorosłe powinniśmy organizować zabawy opierające się na sytuacjach poznawczych i zadaniach do wykonania, w które dzieci będą mogły się w pełni zaangażować.

 

 

 

Pomysły na zabawy rozwijające orientację przestrzenną

 

Poznawanie swojego ciała

Dziecko pokazuje i nazywa poszczególne części ciała, dotyka ich, porusza wskazaną częścią ciała np. poruszam głową, poruszam oczami, poruszam buzią.

 

 

Zabawy przed lustrem

Dziecko ogląda swój wizerunek w lustrze, pokazuje i nazywa części ciała, rusza poszczególnymi częściami ciała, naśladuje i pokazuje miny w lustrze (dowolne miny lub związane z emocjami np. jestem wesoły, jestem smutny, jestem zły).

 

Powitanie częściami ciała

Dzieci witają się poszczególnymi częściami ciała zgodnie z poleceniami osoby dorosłej, np. podajcie sobie prawe ręce, dotknijcie się lewymi kolanami, poklepcie się po lewym ramieniu.

 

Zabawa ruchowa Owoce

Wokół dziecka na podłodze rozkładamy różne owoce. Dziecko określa położenie tych owoców względem swojej osoby. Pytamy np. Gdzie leży jabłko? Gdzie jest śliwka? Gdzie leży gruszka?

 

Zabawa ruchowa z piłką

Osoba dorosła wydaje dziecku polecenia np.:

 stań za piłką

 stań przed piłką

 stań obok piłki

 podnieś piłkę do góry

 postaw piłkę na podłodze

 podnieś piłkę z podłogi

 rzuć piłkę do mnie.

 

Zabawa z masą solną

Potrzebne materiały: masa solna, dwie tacki, ryż lub inne materiały do ozdabiania.

Dziecko formuje na dwóch tackach dwa duże koła z masy solnej. Na jednej tacce odciska prawą dłoń, a na drugiej lewą. Odciśnięte dłonie ozdabia wg własnego pomysłu.

 

Umieszczanie przedmiotów wg instrukcji

Gromadzimy różne przedmioty i rozkładamy w pokoju, np. jabłko na parapecie, piłkę pod biurkiem, klocek na telewizorze, zegarek obok krzesła. Dziecko odpowiada na pytanie, gdzie są umieszczone poszczególne przedmioty.

 

Źródła:

Franczyk A., Krajewska K. (2009): Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (1997): Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna dzieci w domu, przedszkolu i szkole, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Skorek E. red. (2012): Terapia pedagogiczna, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

 

Adriana Pacholczyk - psycholog

 

 

Nudzi mi się...” - te słowa każdy opiekun przedszkolaka młodszego szkolniaka zapewne słyszał nie raz. Kiedy w głowie kończą się pomysły na nowe zabawy i zajęcia, z pomocą przychodzą strony internetowe oraz blogi, na których znaleźć można wiele atrakcyjnych propozycji na zorganizowanie wolnego czasu dziecku.


Na poniższych stronach znajdziecie Państwo inspiracje i pomysły na zabawy bez wychodzenia z domu. Warto połączyć przyjemne z pożytecznym i sięgnąć po książki, gry, kolorowanki albo materiały edukacyjne zgodne z zainteresowaniami dziecka. Pamiętajmy, że wspólnie spędzony czas z dzieckiem podczas kreatywnych zajęć wpływa pozytywnie nie tylko na jego rozwój poznawczy, ale również pomaga budować relacje w rodzinie.

Zachęcam do odwiedzenia poniższych stron, gdzie czekają ciekawe pomysły na wspólne spędzenie czasu w domu podczas długich zimowych wieczorów.

 

www.kreatywniewdomu.pl

www.superdzieciaczki.pl

www.mojedziecikreatywnie.pl

www.kodowanienadywanie.blogspot.com

www.oliloli-newlife.com

www.childdevelop.pl

www.budowle.pl

https://rodzicielskieinspiracje.pl/zabawy-gry-dla-dzieci/

https://bilikid.pl/blog/

 

Źródła:

https://ppp.pcdn.edu.pl/index.php?sekcja=aktualnosci&a_id=1241

Grafika:

https://wally.com.pl/p29310,plakat-nudzi-mi-sie-004.html

 

Adriana Pacholczyk - psycholog

Bardzo się cieszymy z białego puchu -oby pozostał z nami jak najdłużej! Wielkie bałwany, bitwa na śnieżki i maszerowanie, gdy słychać jak przyjemnie skrzypi...
W otoczeniu przedszkola zapanowała wielka śniegowa radość. Zapraszamy do galerii zdjęć.

Nauczyciele przedszkola

View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=272#sigProId9036520c5c

Święta to czas zabaw, nasze Przedszkolaki: Dawid ze Słoneczek, Antoś i Milan z Nutek, Emilka z Krasnali i Marcelinka z Żabek doskonale wykorzystali ten czas na wzmacnianie aparatu artykulacyjnego. Cmokanie, parskanie, dmuchanie.... no i obowiązkowe zjedzenie choinkowych pierników bez użycia rąk... to wszystko wzmacnia nasze buzie i jest podstawą pięknego mówienia. Brawo Kochani!
 
Beata Kuca -logopeda

View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=272#sigProId7f655f3062

Zima w pełni. Śniegu mamy w bród. Gdzie tylko okiem sięgnąć – biało. Więc gdy  zima pokazała  swoje białe obilicze, dzieci z wszystkich grup przedszkolnych razem z paniami  skorzystały z tego  i z samego rana poszlły  lepić bałwanki. Wszyscy zabrali się do lepienia śniegowych kul.  Nie było to łatwe, bo z każdą chwilą kule stawały się coraz większe, co utrudniało ich dalsze turlanie.  Nikt się nie poddawał i ulepiliśmy kilka wspaniałych bałwanków.  Dzieki panią kucharką bałwanki otrzymały pomarańczowe, marchewkowe nosy. Była super zabawa. a niektórzy ze śmiechem odkryli, że śnieg jest zimny... :)

 Do przedszkola wracaliśmy  z szerokimi uśmiechami.

View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=272#sigProIdef9aef680a

Wyróżnienie dla Wojtka Pigasa w Wojewódzkim Konkursie Plastycznym ,,Nie dla śmieci w lesie

 

Wojewódzki Konkurs plastyczny ,,Nie dla śmieci w lesie” organizowany był przez Ligę Ochrony Przyrody Okręg we Wrocławiu oraz Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych we Wrocławiu. Partnerem konkursu bya firma Chemeko System.

Informacje o konkursie przekazało naszemu Przedszkolu Nadleśnictwo Miękinia, z prośbą o jego rozpropagowanie, co z miłą chęcią, w ramach przyjaznej współpracy uczyniliśmy.

Konkurs skierowany był nie tylko do dzieci przedszkolnych, ale także do młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Indywidualne prace konkursowe pod hasłem „Nie dla śmieci w lesie” należało dostarczyć do10.12.2020 r. Mogły być one wykonane dowolną techniką, w formacie A4.

Po obejrzeniu 321 prac nadesłanych na konkurs, komisja konkursowa przyznała nagrody i wyróżnienia w następujących kategoriach:

  • Przedszkole – dzieci młodsze 
  • Przedszkole – dzieci starsze
  • I ​szkoły podstawowe klasy I – III
  • II ​szkoły podstawowe klasy IV – VI
  • III​szkoły podstawowe klasy VII – VIII
  • IV​szkoły ponadpodstawowe

 

Miło jest nam poinformować, że w gronie wyróżnionych, w kategorii Przedszkole-dzieci starsze - znalazł się Grzesiu Pigas, który uczęszcza do grupy Smerfów.

(wyniki konkursu na stronie: lop.wroclaw.pl/2020/12/30/wyniki-konkursu-nie-dla-smieci-w-lesie/)

W konkursie brał udział także jego młodszy brat - Wojtuś Pigas, z grupy Nutki.

Chłopcy bardzo się starali, przygotowując swoje prace. Zapewne pomógł im w tym fakt, że spędzają bardzo dużo czasu z rodzicami, wędrując po górach i zdobywając Koronę Gór Polski. Dobrze znają zasady dbania o środowisko i zachowywania czystości w lesie. Znając te zasady, chłopcy zawsze zachowują się odpowiedzialnie podczas górskich wypraw, dając tym samym również przykład innym.

 

Gratulujemy serdecznie Grzesiowi!!!

Jesteśmy dumni także z pierwszych tak ważnych kroków konkursowych naszego 4 – latka Wojtusia.

Dziękujemy też rodzicom chłopców, że zachęcili swoich synów do udziału w konkursie.

 

Banaszkiewicz, A. Rużyło

 

 

Grześ Pigas, Smerfy - wyróżnienie

 

 

 

 

Wojtuś Pigas, Nutki

Ferie z Polskim Radiem – audycje i słuchowiska dla dzieci i młodzieży

 

Ministerstwo Edukacji i Nauki informuje, że Polskie Radio zmienia swoją ramówkę na czas ferii zimowych.

W ofercie znajdą się specjalne audycje oraz słuchowiska dla dzieci i młodzieży. Będą one emitowane m.in. w ramach pasma „Zima z Radiem” i „Ferie z Trójką”, a także na antenie Polskiego Radia Dzieciom.

 

„Zima z Radiem”

W ramach pasma „Zima z Radiem”, które będzie emitowane na antenie PR 1 w godz. 9:00-12:00, na słuchaczy czekają konkursy, eksperymenty kulinarne, wędrówki po świecie oraz rozmowy z pracownikami ogrodów zoologicznych i parków narodowych. Opowiedzą oni o sekretach zwierząt domowych.

Każdego dnia spotkania z naukowcami, którzy podpowiedzą, jak w warunkach domowych wykonać proste eksperymenty i doświadczenia.

Przez całe ferie o godz. o godz. 10:35 i 11:35 Polskie Radia zaprasza także do wysłuchania fragmentów słuchowiska „Tajemniczy  ogród” z udziałem m.in.  Danuty Stenki, Stanisławy Celińskiej, Bogusza Bilewskiego i Katarzyny Łaniewskiej.

 

„Ferie z Trójką”

Od godz. 12:00 do 14:00 w radiowej „Trójce” konkursy, powieści i bajki Teatru Polskiego Radia oraz pomysły na spędzanie wolnego czasu z dziećmi. W ramach specjalnego pasma także spotkania z przedstawicielami świata kultury oraz rozmowy z psychologami oraz pedagogami.

 

Oferta Polskiego Radia Dzieciom

Specjalną ofertę na czas ferii przygotowało także Polskie Radio Dzieciom. W programach gry i zabawy oraz przegląd najciekawszych aktywności dla dzieci z każdego województwa. Na antenie także spotkanie z gwiazdami, które odpowiedzą o swoich planach na ferie i ulubionych bajkach.

Z kolei w „Strefie Rodzica” porady, jak zaplanować wypoczynek w ferie, organizując dziecku odpowiednie aktywności i dbając o bezpieczeństwo.

 

Źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ferie-z-polskim-radiem--audycje-i-sluchowiska-dla-dzieci-i-mlodziezy

 

Z pozdrowieniami, M. Wlaźlak – Szał –

dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini

 

      

Ferie w domu to nuda? Niekoniecznie. Nawet jeśli nie możemy nigdzie wyjechać, możemy ten czas spędzić naprawdę ciekawie. Mogą nam w tym pomóc nasi najlepsi i niezawodni przyjaciele, czyli książki. Tym bardziej, że nadchodzący czas świątecznej i zimowej przerwy ma służyć nie tylko odpoczynkowi, ale też rozwijaniu zainteresowań i umiejętności. Czytanie pozwoli obudzić u Milusińskich czytelniczego bakcyla.

Księgarnie i biblioteki publiczne mają szeroką ofertę pozycji odpowiednich dla dzieci i młodzieży w każdym wieku. Ja ze swojej strony również chciałabym polecić kilka ciekawych książek na te wolne dni.

Najmłodszym na początek polecam pozycje, które wprowadzą ich w świąteczny nastrój. To przede wszystkim zbiór opowiadań Dobranocki na Gwiazdkę, przepiękna opowieść Grudniowy gość oraz Prezent dla Cebulki. W czasie zimowej przerwy zachęcam również do sięgnięcia po serię książeczek Basia i…, serię opowieści o żółwiku Franklinie i jego przyjaciołach, a tych, którzy zaczynają samodzielnie czytać po książeczki
z serii „Czytamy bez mamy”.

       Zachęcam również do skorzystania z kilku przydatnych linków,
można tam znaleźć zarówno recenzje ciekawych książek, jak i propozycje różnych zabaw czytelniczych. Polecam!

 

Monika Hojło – nauczyciel bibliotekarz

Dla najmłodszych rodzice polecają:

http://www.maluszkoweinspiracje.pl/2019/09/15-wartosciowych-ksiazek-dla.html

 

Jak jeszcze wykorzystać książki, spędzając czas razem z dziećmi? Warto zajrzeć do artykułu: https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/kreatywne-zabawy-z-ksiazka-poznaj-nasze-propozycje

 

Recenzje książek – autorstwa rodziców i samych dzieci – znajdziecie
w serwisie: https://lubimyczytac.pl/

 

Nowości wśród książek dla dzieci możecie znaleźć na stronie: https://www.nebule.pl/ksiazki-dla-dzieci-same-nowosci/

 

Dla rodziców, chcących zachęcić swoje dzieci do czytania polecam:

https://aktywneczytanie.pl/15-sposobow-na-zachecanie-dziecka-do-nauki-czytania/

 

 

 

Problem ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży jest aktualnie bardzo ważnym tematem. W obecnej sytuacji związanej z pandemią COVID-19, kiedy jesteśmy zmuszeni do izolacji i ograniczenia kontaktów społecznych coraz ciężej uzyskać pomoc psychologiczną, gdy jej potrzebujemy.

Z doniesień medialnych, badań, a także profilu spraw, z którym zwracają się do Rzecznika Praw Dziecka dzieci i dorośli wynika, że młodzi ludzie każdego dnia zmagają się z istotnymi trudnościami. Są to głównie problemy związane z przemocą rówieśniczą i domową, nadużyciami ze strony dorosłych, depresją, hejtem, niesprawiedliwym traktowaniem, brakiem zrozumienia, trudnościami okresu dojrzewania, uzależnieniami, samotnością, a także innymi sprawami, których rozwiązanie wymaga odpowiedniego wsparcia oraz opieki osób dorosłych i specjalistów.

Przypominam, że Rzecznik Praw Dziecka w odpowiedzi na potrzeby dzieci i młodzieży doświadczających kryzysu psychicznego otworzył całodobowy, bezpłatny Dziecięcy Telefon Zaufania – 800 12 12 12  oraz dedykowany młodym ludziom nieodpłatny czat internetowy brpd.gov.pl/sos-czat/ prowadzony przez psychologów,

Komunikacja odbywa się na stronie internetowej rzecznika – brpd.gov.pl

Więcej informacji znajduje się na stronie:

 brpd.gov.pl/2020/12/07/startuje-calodobowy-dzieciecy-telefon-zaufania-iczat-internetowy/

 

Gdzie jeszcze szukać pomocy w czasie pandemii ?

W sytuacji, gdy jesteś w kryzysie psychicznym lub niepokoi Cię stan psychiczny bliskiej osoby, możesz bezpłatnie zadzwonić na poniższe numery:

Centrum Wsparcia Fundacja ITAKA 

 Tel.  800 70 2222

 

Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym (od poniedziałku do piątku – od godz. 14:00 do 22:00)

Tel.  116 123

 

Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci (od poniedziałku do piątku – od godz. 12:00 do 15:00)

Tel.  800 100 100 

 

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy  Dzieciom Siłę

Tel.  116 111

 

Linia dzieciom

Tel.  800 080 222 

 

Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka  (od poniedziałku do piątku –  od godz. 8:15 do 20:00)

Tel.  800 12 12 12

 

Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Niebieska Linia

Tel.  800 120 002 

 

Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie (od poniedziałku do piątku – od godz. 9:30 do 15:30)

Tel.  800 120 226 

 

Antydepresyjny Telefon Zaufania Forum Przeciw Depresji

Tel.  22 594 91 00

 

Infolinia dla osób uzależnionych i ich rodzin (od poniedziałku do piątku – od godz. 9:00 do 17:00)

Tel.  800 120 289

 

Bezpłatna linia wsparcia dla osób po stracie bliskich (od poniedziałku do piątku – od godz. 14:00 do 20:00)

Tel.  800 108 108

 

Telefon Pogadania - wsparcie dla samotnych osób starszych  w kontekście pandemii (codziennie w godzinach 12:00-20:00)

Tel.  800 012 005

 

 

Pomoc online w kontekście pandemii (1- 3 spotkania):

www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl/kontakt

 

 

Pomoc Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychoanalitycznej w kontekście kryzysu epidemiologicznego:

ptpp.pl/terapeuci-oferujacy-wsparcie/

 

 

W sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia należy zadzwonić na numer 112,                                           ale nie należy blokować tej linii, jeśli chcemy skontaktować się z psychologiem lub psychiatrą.  

 

Źródła:

https://ppp.pcdn.edu.pl/index.php?sekcja=aktualnosci&a_id=1241

https://brpd.gov.pl/2020/12/07/startuje-calodobowy-dzieciecy-telefon-zaufania-iczat-internetowy/

https://116111.pl/polecamy/telefony-zaufania-,aid,8

 

 

Adriana Pacholczyk – psycholog

Święta tuż, tuż… czas więc na dekorowanie  pierników.

Ostatnio  w naszym przedszkolu unosił się zapach korzennych przypraw.

Wszystko to za sprawą upieczonych przez rodziców  pierniczków.  Gdy pierniczki zostały przyniesione do przedszkola,  dzieci przystąpiły do ich dekorowania lukowymi pisakami  i barwnymi posypkami słuchając kolęd i pastorałek.  Dekorowanie  ciasteczek bardzo się dzieciom podobało, a   unoszący się   wspaniały aromat  świeżych   pierniczków,  wprawiał wszystkich w cudowny, świąteczny nastrój.  Zabawa była doskonała, a pierniczki wyszły przepiękne. Po udekorowaniu, każde z dzieci miało okazję skosztować swojego dzieła. Pozostałe, pięknie udekorowane pierniki, dzieci zaniosą do swoich domów.  Kolejna porcja dekorowania  za rok..

Dziękujemy rodzicom za przygotowanie i upieczenie pierników.

View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=272#sigProId20c34ec1a0

„Wczoraj rosłaś na polanie dzisiaj przyszłaś do nas, jakie miłe to spotkanie choinko zielona...”

 

Czas Świąt Bożego Narodzenia wiąże się z tradycją ubierania świątecznego drzewka.

W naszym przedszkolu również nie mogło zabraknąć tego rytuału.  Dzieci z wielkim zapałem zabrały się do ubierania choinki. Zawieszały bombki, gwiazdki, łańcuchy kolorowe, które same wykonały i światełka. Wcale nie było łatwo zrobić tak, żeby długi łańcuch był w każdym miejscu na choince, albo żeby anioł patrzył na nas, a nie do środka drzewka. Jednak   udało nam się, bo choinka wygląda prześlicznie. Jakaż zapanowała radość wśród dzieci, a w przedszkolu od razu zrobiło się świątecznie i bajkowo.

View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=272#sigProId5607573b6c

 

Okres epidemii i przymusowej izolacji oznacza spędzanie większości czasu w domu, przejście na nauczanie zdalne, ograniczenie kontaktów z rówieśnikami i nauczycielami. Dla wielu dzieci jest to bardzo trudny i dotkliwy czas, szczególnie dla tych, które w rodzinnym domu są ofiarami różnego rodzaju przemocy ze strony swoich opiekunów. Dlatego to w czasie epidemii znaczenie ochrony dzieci powinno być wysoce podkreślane.

Kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „Pandemia przemocy” zwraca uwagę na bardzo ważny problem, jakim jest wzmożona przemoc i wykorzystywanie seksualne dzieci podczas epidemii. Celem kampanii  jest zachęcanie do reagowania w sytuacjach krzywdzenia dzieci i zapobieganie przemocy, której ofiarami są najmłodsi.

 

Najnowsze badania przeprowadzone od marca do czerwca 2020 roku pokazują alarmujące wyniki.

Aż 27% dzieci i młodzieży doświadczyło w tym okresie co najmniej jednej z 12 badanych form krzywdzenia.

Co dziesiąte dziecko (11%) doświadczyło przemocy ze strony bliskiej osoby dorosłej.

Co dziesiąte dziecko (10%) doświadczyło wykorzystywania seksualnego.

Co więcej, 1 na 11 dzieci przyznało, że nie ma nikogo, kto mógłby zaoferować mu pomoc w trudnej sytuacji.

 

Do zwracania uwagi na stosowanie przemocy wobec dzieci i wspierania ich w tych trudnych doświadczeniach zachęca seria plakatów, których hasła nawiązują do epidemii COVID-19.

Dwuznaczność haseł w kampanii i jej nazwa nie są przypadkowe. Przemoc można porównać do wirusa. Pandemia występuje, gdy pojawia się wirus. Ochrona przed nim jest trudna, jednak stosując się do odpowiednich zasad higieny możemy w znacznym stopniu zapobiec jego rozprzestrzenianiu się. Przemoc eskaluje w rodzinach, w których była obecna już wcześniej, ale i pojawia się tam, gdzie jej do tej pory nie było. Jeśli nie jest zatrzymywana, może przybrać na sile i rozprzestrzenić się jak groźna choroba. Sprawcy przemocy, chcąc pozostać bezkarni, bardzo często działają podstępnie i po cichu.

 

Hasła kampanii “Pandemia przemocy”:

 

Zakrywaj usta!

Ale nie milcz, gdy widzisz przemoc!

 

Myj ręce!

Ale nie umywaj ich od odpowiedzialności, gdy jesteś świadkiem przemocy!

 

Zachowaj dystans!

Ale bądź blisko, kiedy ktoś Cię potrzebuje!

 

Chroń starszych!

Ale nie ignoruj przemocy wobec najmłodszych!

 

Przemocy można jednak zapobiec. Kluczowym elementem kampanii jest kwestia reagowania na agresję. Ludzie zwykle boją się reagować, co wynika z barier i usprawiedliwień jak na przykład: „w sprawy rodzinne nie należy się wtrącać”, „dziecko jest po prostu niegrzeczne”,  „co ja mam właściwie zrobić i gdzie to zgłosić?”. Taka bierność nie pomoże tysiącom dzieci w Polsce, dla których przemoc i wykorzystywanie seksualne są częścią tragicznej codzienności. Najważniejszym krokiem jest zauważenie problemu. W przypadku wątpliwości, czy podejrzenia o stosowanie przemocy wobec dziecka są słuszne, należy podzielić się nimi, np. z pedagogiem szkolnym lub pracownikiem pomocy społecznej. Inna możliwość to podjęcie kroków prawnych i wysłanie pisma do sądu rodzinnego z opisem sytuacji, aby sąd mógł podjąć interwencję. Kiedy obawiamy się o życie lub zdrowie dziecka, powinniśmy zawiadomić o tym policję. Sprawę przemocy lub wykorzystywania seksualnego, kiedy ofiarami są dzieci, możemy również zgłosić w ośrodku interwencji kryzysowej, gdzie specjaliści zapewnią wsparcie i odpowiednią pomoc.

 

Udzielanie pomocy dziecku, które doświadczyło przemocy i wykorzystania seksualnego jest trudnym i długotrwałym procesem. Interwencja opiera się na odbudowaniu w dziecku poczucia bezpieczeństwa, przywróceniu zaufania do świata dorosłych i zwiększenia poczucia własnej wartości. W procesie tym kluczowym elementem jest umożliwienie dziecku wyrażania uczuć i odreagowania emocji związanych
z krzywdzącymi doświadczeniami. Spotkania terapeutyczne dla dzieci krzywdzonych są prowadzone
w Centrach Pomocy Dzieciom Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Są to specjalistyczne placówki, gdzie pod jednym dachem dzieci otrzymują bezpłatną pomoc psychologiczną, prawną oraz medyczną, przy zachowaniu najważniejszej zasady, mianowicie podmiotowości dziecka.

Centra Pomocy obecnie funkcjonują w Warszawie, w Starogardzie Gdańskim, w Gdańsku,
w Głogowie oraz w Białymstoku
. Są one jedynymi tego rodzaju wyspecjalizowanymi placówkami w naszym kraju, gdzie doświadczone przemocą i wykorzystywane seksualnie dzieci mogą odzyskać zdrowie i nadzieję.

 

Więcej informacji na temat kampanii i problemu krzywdzenia dzieci w Polsce oraz możliwości interwencji dla świadków agresji wobec najmłodszych znajdą Państwo na stronie internetowej Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę:

pandemiaprzemocy.fdds.pl

 

Interwencja kryzysowa:

 

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Środzie Śląskiej

http://pcpr.powiat-sredzki.pl/PL/552/Interwencja_kryzysowa/

 

Fundacja NON LICET we Wrocławiu

https://www.nonlicet.pl/pl/o-nas/

 

Źródła:

https://fdds.pl/przemoc-jak-wirus-rusza-nowa-kampania-fundacji-dajemy-dzieciom-sile-pandemia-przemocy/

 

 

 Adriana Pacholczyk – psycholog

Magdalena Pietraszewska - pedagog

 

W dniu 04 grudnia, nasze Przedszkolaki odwiedzili pomocnicy Mikołaja i sam Święty Mikołaj. Dzieci nie kryły zdziwienia i wielkiej radości, tym bardziej, że Mikołaj przyjechał do nich czerwonym wozem strażackim. Zostawił dzieciom ogromny wór cukierków i nieustający uśmiech na twarzy.

 

Serdeczne podziękowania dla Rady Rodziców Przedszkola oraz dla Strażaków OSP Miękinia, za tak miłą inicjatywę.

View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=272#sigProId09fba527d6

Podkategorie