default_mobilelogo

                                           
Drodzy Rodzice,


Dzisiaj chciałabym Państwa prosić o zwrócenie szczególnej uwagi na to w jaki sposób Dzieci  realizują naukę zdalną, jak siedzą, jak długo nieprzerwanie śledzą ekran monitora, czy używają słuchawek…


Co do tego wszystkiego ma logopeda?


Logopeda zajmuje się mową, o tym wiedzą wszyscy. Jednak, aby u dziecka dobrze mogła rozwijać się mowa to potrzebny jest dobry wzrok, słuch, a także sprawne ciało. Dziecko, które ma słabe mięśnie np. mięśnie brzucha czy obręczy barkowej to często również pacjent gabinetu logopedycznego.


Sytuacja wymusiła na Uczniach spędzanie większej ilości czasu przy komputerze, zdalne lekcje pewnie niektórych bardzo cieszą. My jako Rodzice  nie mamy już możliwości, by całkowicie ograniczyć dostęp do urządzeń elektronicznych. Dla naszego bezpieczeństwa dobrze jest zapobiegać powstaniu nawyku, który może pozostać na długo po tym jak skończy się ten trudny czas. Nie mamy też pewności jak długo przyjdzie nam funkcjonować w obecnej rzeczywistości. A do rzeczywistości wirtualnej nagle przenieśli się nie tylko nastolatkowie, ale też edukacja wczesnoszkolna, a nawet przedszkolaki i co, szczególnie mnie niepokoi Dzieci poniżej 3 roku życia.


Apeluję oczywiście o rozwagę jeśli chodzi o ilość czasu przy komputerze (nawet jeśli w przypadku starszych uczniów tego czasu jest bardzo dużo to zadbajmy o to by maksymalnie co 45 minut Dziecko robiło sobie przerwę, co najmniej 5 minutową –oko narażone na długotrwały kontakt z ekranem monitora wysusza się, poza tym patrzy na jeden wymiar –z bliska, może powstawać wada wzroku, w przypadku starszych Dzieci polecam używanie dostępnych w aptekach bez recepty kropli tzw. „sztucznych łez”), proszę, aby Dzieci używały komputera siedząc przy biurku, a nie np. leżąc. Układając się na kanapie z laptopem na brzuchu zwykle głowa jest odchylona do przodu lub nadmiernie odgięta do tyłu, prowadzi to do napięć w górnych partiach ciała. W zależności od pozycji może to spowodować asymetrię co poza skrzywieniami kręgosłupa może wywołać deformacje aparatu artykulacyjnego. Pamiętajmy, że Dzieci cały czas rosną, więc nie możemy uznać, że skoro do 12 roku życia nie było żadnych trudności to nie mają szans się one pojawić. Podczas siedzenia przy biurku nogi powinny dotykać podłoża, a stopy w całości być przyklejone do podłoża. Ta sama zasada obowiązuje podczas spożywania posiłków przy stole. Należy także z umiarem używać słuchawek. Zbyt długie lub zbyt głośne słuchanie np. muzyki, poważnie nadwyręża nasz słuch. Najlepiej też nie używać słuchawek wkładanych do ucha i całkowicie z nich zrezygnować, co najmniej do końca edukacji wczesnoszkolnej.


I jeszcze jedno! Nie zapominajmy zaopatrzyć Dziecko w wodę –zawsze przed rozpoczęciem aktywności umysłowej Dziecko powinno wypić szklankę wody. Mózg wyjątkowo nie lubi odwodnienia, a nieodpowiednio zaopatrzony w ten płyn zaczyna się buntować, co skutkuje trudnościami z koncentracją. O jedzeniu będzie w innej wiadomości, więc dzisiaj tylko apel o ograniczenie zapasów żywności przetworzonej oraz napojów z dużą zawartością cukru. Zwróćmy uwagę na te aspekty, aby nasze Dzieci cieszyły się zdrowiem i dobrą sprawnością przez wiele lat.
Życzę Państwu dużo zdrowia i cierpliwości do przetrwania tego trudnego czasu,

Logopeda Beata Kuca